L'anàlisi d'Antoni Bassas: 'Amb una inversió estratègica no s'hi juga'
La gestió d’aquest pla d’ampliació ha estat lamentable i aquest final (sigui un final definitiu o un de provisional), una vergonya; malament Aena, malament el Govern d’Esquerra i Junts i malament el govern espanyol
L’ampliació de l’aeroport del Prat ha quedat suspesa. Ahir a mitja tarda la ministra de Transports i exalcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, va aparèixer a la seu de la Delegació del govern espanyol a Barcelona i va anunciar que Aena no invertiria els 1.700 milions d’euros per ampliar el Prat perquè s’havia produït una “pèrdua de confiança manifesta”. Es referia a les paraules de la portaveu del Govern, que deia que no li estranyaria que algun conseller anés a la manifestació en contra de l'ampliació de l’aeroport que hi ha convocada per diumenge de la setmana que ve, però segur que havia sentit la portaveu adjunta d’Esquerra al Parlament, Meritxell Serret, dient en aquest plató que el grup republicà estava en contra de l’ampliació que proposava Aena, o havia vist aquests dos tuits del president Pere Aragonès de divendres a la tarda:
Què havia passat divendres? Doncs que Aena va publicar el Dora (document de regulació aeroportuària), en què es fixen les condicions que han de complir els aeroports, i aquest document preveia afectar la llacuna de la Ricarda, espai natural protegit d’acord amb la legislació europea de la Xarxa Natura 2000 que, com saben, està al voltant de l’aeroport.
Dissabte la portaveu del Govern va dir que l’executiu de Pere Aragonès no avala cap proposta que “destrossi” la llacuna de la Ricarda.
Doncs bé, basant-se en tot això, ahir la ministra apareix per sorpresa i anuncia que la inversió al Prat de 1.700 milions no es farà. Dic per sorpresa perquè el president Aragonès se’n va assabentar gairebé a la mateixa hora que se n’assabentava la premsa.
La gestió d’aquest pla d’ampliació ha estat lamentable i aquest final (sigui un final definitiu o un de provisional), una vergonya, perquè ara, el govern espanyol intenta que ens empassem el titular que l’independentisme no vol una inversió de 1.700 milions d’euros.
A veure una cosa: ¿algú es creu que una inversió de l’Estat de 1.700 milions d’euros es fa o es deixa de fer perquè uns consellers diguin que aniran a una manifestació?
¿Algú s’empassa que una inversió estratègica per a Espanya i per a Catalunya se suspengui així, com es va fer ahir a la tarda, sense previ avís, sense que en parlin Sánchez i Aragonès o la ministra i el conseller? Jo no m’ho crec. Seria més honest que el govern espanyol admetés que per a ell també és un gran problema aquesta ampliació, perquè resulta que Podem, que governa amb el PSOE, hi està en contra. Hi està tan en contra que aquest matí la vicepresidenta espanyola Yolanda Díaz visita la Ricarda acompanyada d’Ada Colau per fer-s’hi la foto d'"hem salvat l’espai natural".
El cas és que hi havia una inversió estratègica de l’Estat a Catalunya i ara s’ha suspès. Per tant, malament Aena, l’empresa pública espanyola (51% de capital públic) que cotitza a borsa, que arriba a Catalunya i diu: aquí hi ha 1.700 milions però amb el meu pla. I si no us agrada, sortiu a dir que no voleu 1.700 milions.
Malament el Govern d’Esquerra i Junts, que pacta amb Aena però després s’hi mobilitza en contra en comptes de fer el que fan els governs, que és seure, parlar i negociar amb discreció, sobretot quan havies anunciat que tenies un acord per a l’ampliació. A Esquerra també li han tremolat les cames, quan dins el mateix Govern hi havia conselleres que deien que com poden presumir de tenir un govern que impulsarà una transformació verda si ampliem el Prat. Avui algú que en sap, Miquel Puig, escriu: “El Govern pagarà un preu molt alt perquè no ha sigut capaç de transmetre amb claredat quina era la seva posició sobre l’ampliació, i no ha pogut fer-ho perquè, abans que Aena posés el projecte sobre la taula, no tenia una idea clara del que convenia al país. Per això s’ha limitat a improvisar. Fora bo que el Govern evités que això torni a passar, cosa que exigeix posar en marxa una reflexió seriosa sobre el model de país que propugna”.
Malament el govern espanyol, que dona la culpa al Govern, amagant la divisió que té entre PSOE i Podem, passant de puntetes pel fet que la Unió Europea podia no autoritzar la inversió, per no parlar del fet que fer una inversió a Catalunya de 1.700 milions tampoc és gaire popular a Espanya i aquest és un govern que ja està molt castigat a les enquestes, que donen victòria de PP i Vox. Un arriba a la conclusió que en la seva reconeguda capacitat tàctica, Sánchez ha fet de la necessitat virtut: si amplio el Prat bé, perquè demostro que el diàleg és seriós, i si no, també, perquè encolomo als independentistes la llufa de ser poc lleials i aprofundeixo en la divisió entre Esquerra i Junts just abans de la reunió de la taula de diàleg. I ningú m’acusarà de beneficiar Catalunya. Jugada mestra, que deia aquell.
Estàvem parlant de crear 83.000 llocs de treball directes i més de 300.000 entre directes i indirectes. Estàvem parlant que el Prat es convertiria encara més en la principal porta d’entrada del món a Catalunya, perquè seria un hub intercontinental. No és acceptable que un debat troncal com aquest hagi estat tan pobre. A què venien tantes presses per ampliar-lo? ¿Només per fer guanyar valor a l’acció d’Aena? ¿No calia discutir abans l’impacte que tindria l'ampliació en el model econòmic de Catalunya? ¿Estava Aena en condicions d’assegurar que el Prat no seria un aeroport pel low cost, i parlar de companyies amb noms i cognoms? Però saben què passa? Que a Aena, és a dir a l’Estat, això no li importa gaire. Aena és el perfecte exemple d’empresa pública que mana més que el ministre, centralitzada, pensada en radial, primer Madrid i després les províncies. I està acostumada a tirar pel dret. Dels aeroports a Catalunya, la Generalitat no decidirà res. ¿Com volen que decideixi res sobre l’ampliació si no pot decidir-ne ni el nom?
Un record per als exiliats i per als represaliats. I que tinguem un bon dia.