L'anàlisi d'Antoni Bassas: 'Catalunya es queda sense la fàbrica de bateries i a l'espera del Corredor Mediterrani'
Ara l’estat espanyol té un nou incentiu per acabar d’una vegada la connexió ferroviària en ample internacional del Corredor Mediterrani. La connexió València-Barcelona (i, per tant, la connexió Sagunt-Martorell) hauria d’estar acabada el 2024, com a molt tard el 2025, un any abans que s’inauguri la gigafàbrica de Sagunt
Ahir es va desvelar la resposta de la pregunta del milió: “On anirà la fàbrica de bateries dels cotxes elèctrics que Seat fabricarà a Espanya?" Anirà a Sagunt, a 312 quilòmetres de Martorell.
Aquesta planta saguntina donarà feina a unes tres mil persones i es preveu que comenci a treballar el 2026. O sigui que la planta de bateries de Seat no vindrà a Catalunya. El president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, va dir que les propostes de la Generalitat per captar aquesta planta van arribar massa tard.
I, en efecte, ja ningú no creia que la planta de bateries acabés venint a Catalunya, i l'únic consol del cas és pensar que el govern espanyol té un incentiu més per acabar d’una vegada el Corredor Mediterrani, perquè també sigui possible la connexió en tren entre Sagunt i la fàbrica de Seat a Martorell. Seria un contrasentit portar en camió bateries per fabricar cotxes elèctrics, i, de fet, Volswagen està procurant que la producció de les seves diverses marques a Europa viatgi en tren i no en camions.
Com comenta avui l’Albert Martin, el nostre cap d’Economia, ara per fer els 312 quilòmetres en tren es triga 4 hores i 19 minuts, una velocitat ridícula, gens competitiva. Ara l’estat espanyol té un nou incentiu per acabar d’una vegada la connexió ferroviària en ample internacional del Corredor Mediterrani, que és un dels projectes més importants de comunicació de la Península i que està sent vergonyosament executat per Espanya. Recordin que el Corredor Mediterrani és una decisió de la Unió Europea en el marc d’un mapa de corredors ferroviaris que passen per on passaven les vies romanes fa dos mil anys, i que Espanya va intentar que passés per la Meseta. Teòricament, la connexió València-Barcelona (i, per tant, la connexió Sagunt-Martorell) hauria d’estar acabada el 2024, com a molt tard el 2025, un any abans que s’inauguri la gigafàbrica de Sagunt.
De fons hi ha la continuïtat de Seat, que el 2029, d’aquí set anys, fabricarà l'últim cotxe de combustió. Queda per veure si Volskwagen ho aprofitarà per acabar per sempre amb la històrica marca Seat i substituir-la per la segona marca, Cupra, els vehicles de la qual ja serien tots elèctrics. La Generalitat Valenciana ha treballat fi i amb discreció. I ha guanyat.
Que tinguem un bon dia.