Glovo promet contractar els falsos autònoms un dia abans que el seu fundador declari davant del jutge
La companyia passarà a operar amb assalariats a Espanya després d'anys d'esquivar la 'llei rider'
BarcelonaLa plataforma d'enviaments a domicili Glovo ha anunciat aquest dilluns que impulsarà "un nou model laboral a Espanya" i abandonarà l'operativa amb falsos autònoms per començar a contractar tots els seus repartidors com a assalariats. Aquest canvi arriba just un dia abans que el seu cofundador, Oscar Pierre, estigui cridat a declarar demà al jutjat d'instrucció número 31 de Barcelona acusat d'un delicte penal contra els treballadors.
La companyia ha informat en un comunicat que obrirà "una taula de diàleg amb els agents socials per dotar el procés de totes les garanties" i assegurar que aquest gir en la seva estratègia "es desenvolupa amb consens". Des que Espanya va aprovar la llei rider l'any 2021, Glovo havia continuat funcionant amb el model de repartidors autònoms, al·legant que aquest dotava els seus repartidors de llibertat per fixar tarifes i horaris. De fet, la seva negativa a contractar els treballadors va provocar que l'aplicació Uber Eats també acabés fent marxa enrere i tornés a funcionar amb falsos autònoms.
L'empresa d'origen català acumula més de 200 milions d'euros en sancions d'Inspecció de Treball i cotitzacions impagades a la Seguretat Social per vulnerar els drets dels seus repartidors. Glovo no ha detallat del tot com passarà a contractar tots els riders, però ha insistit que el canvi de model inclourà les més de 900 localitats espanyoles on opera actualment i s'aplicarà a totes les verticals de l'aplicació. A més, ha remarcat que "mantindrà en tot moment l'experiència dels usuaris i dels restaurants i establiments" que hi col·laboren. "Aquesta aposta es produeix en el marc del ferm compromís que Glovo té amb Espanya, el seu país d'origen i principal mercat", afirma el comunicat.
"Per fi ho hem aconseguit"
L'empresa, ara propietat de la companyia alemanya Delivery Hero, ha mantingut un estira-i-arronsa constant amb el ministeri de Treball, que va arribar a impulsar una llei feta a mida perquè les companyies de repartiment deixessin de fer servir missatgers autònoms. "Per fi ho hem aconseguit", ha celebrat la vicepresidenta segona del govern espanyol i ministra del ram, Yolanda Díaz, en declaracions des de Brussel·les abans de participar en la reunió dels ministres d'ocupació de la UE. "Cap empresa, per gran que sigui, per molt poder que tingui, pot imposar-se a la democràcia", ha afegit. Díaz calcula que amb aquesta regularització l'Estat podria recaptar prop de 267 milions d'euros, als quals sumaria l'import de les multes.
Fonts dels sindicats amb representació als comitès d'empresa de Glovo confirmen que encara no han rebut cap comunicació oficial per part de la direcció sobre la nova política laboral. Des de CCOO de Catalunya, el responsable de projectes de proximitat sindical del Barcelonès, Franz Morales, considera que es tracta d'una "mesura de protecció" per a Pierre, que s'enfronta a un procés penal per vulneració dels drets dels seus treballadors: "Busquen encobrir les seves responsabilitats davant l'incompliment de la llei rider". CCOO valora positivament el fet que Glovo vulgui laboralitzar els repartidors, però demana "molta cautela". "No sabem en quines condicions [es faran aquestes contractacions] i ens preocupen els treballadors sense papers i els que es puguin quedar sense feina", diu Morales.
El to és semblant al de l'associació RiderXDerechos, que després de conèixer la notícia fa una crida a "mantenir la calma", ja que "l'historial delictiu de l'empresa" impedeix refiar-se'n. "Si el que diu l'empresa arribés a ser cert, exigim transparència en el seu sistema algorítmic d'organització del treball perquè pugui ser auditat i negociar", han demanat en un comunicat. L'entitat també demana a la companyia que es faci càrrec dels milers de repartidors migrants que treballen de manera informal i "en completa desprotecció" amb comptes rellogats a l'aplicació.
Des de la UGT han celebrat la notícia, però han destacat que encara queden pendents moltes qüestions que afecten aquest col·lectiu, com ara definir el seu conveni de referència, l'increment dels salaris, el reconeixement de l'antiguitat o el compliment de la normativa pel que fa als comptes rellogats. Amb el pas d'autònoms a assalariats, els repartidors de Glovo podran gaudir de drets laborals que l'empresa els negava fins ara, com ara les vacances remunerades.
La matriu de Glovo, Delivery Hero, també ha reaccionat a l'anunci sobre el canvi de model i ha apuntat en un comunicat que tindrà un impacte de 100 milions d'euros en l'ebitda ajustat de la companyia per al 2025. Tot i aquesta desviació en els comptes, la multinacional assegura que aquest indicador, l'equivalent al resultat operatiu, serà positiu a Espanya durant el pròxim exercici fiscal. El grup alemany també ha anunciat que incrementarà les contingències per cobrir les multes i els impagaments a la Seguretat Social exigits a Glovo fins a una forquilla d'entre 440 i 770 milions d'euros per al 2024. Les accions de Delivery Hero han caigut aquest dilluns un 11% a la Borsa de Frankfurt.
Justament aquest dilluns un dels competidors de la plataforma catalana, Just Eat Espanya, ha informat que el passat 29 de novembre va presentar una demanda contra Glovo davant dels jutjats mercantils de Barcelona per exercir “una acció de competència deslleial per violar normes i contractar falsos autònoms", i li reclama 295 milions d'euros en concepte de danys i perjudicis.
-
Setembre del 2020
El Tribunal Suprem conclou que existeix una relació laboral entre Glovo i els seus repartidors i que, per tant, aquests han estat treballant com a falsos autònoms. Glovo continua operant amb el seu model habitual tot i aquesta decisió judicial.
-
Agost del 2021
Entra en vigor la llei 'rider' aprovada pel govern espanyol per posar fre als incompliments laborals de les plataformes de repartiment. Glovo llança un nou sistema amb el qual assegura que els missatgers, que continuen sent autònoms, tenen més llibertat per triar tarifes i horaris.
-
Març del 2024
La Unió Europea tira endavant la seva pròpia llei 'rider', en una versió més descafeïnada del que es proposava en un inici. Segons la nova directiva, l'empresa haurà de verificar si realment el seu treballador és un fals autònom en cas que aquest ho demani.
-
Desembre del 2024
A les portes de la declaració del seu fundador en un judici penal, on se l'acusa d'un delicte contra els drets dels treballadors, Glovo anuncia un canvi de model i promet contractar els repartidors a partir d'ara a Espanya.