La vaga de vigilants de l'aeroport continua, però la negociació avança
La vaga parcial s'ha reprès avui amb aturades que han causat fins a prop d'una hora de cues als controls d'accés
El Prat de LlobregatUna altra jornada de negociacions pel conflicte dels vigilants dels controls de seguretat de l'aeroport del Prat ha acabat sense acord. S'han avançat posicions però continuen allunyades. Demà, doncs, en un dia amb 510 vols programats, es repetiran la vaga parcial i les cues, que avui han arribat a ser de prop d'una hora. Les aturades, com avui, estan programades en franges d'una hora a partir de les 5.30, les 10.30, les 16.30 i les 18.30 h, amb uns serveis mínims del 90%. Si el conflicte continua encallat, divendres i diumenge que ve es tornaran a fer aturades parcials i dilluns 14 començarà la vaga total. De moment, però, els directius de l'empresa de seguretat Eulen i els representants dels vigilants es tornaran a reunir demà a les 11 h.
La tanda de reunions d'avui ha començat amb retrets. S'ha fet a petició d'Aena, que la va convocar de manera urgent ahir mateix per pressionar els representants de l'empresa de seguretat Eulen i dels treballadors perquè tanquessin el conflicte. L'assessor del comitè de vaga Joan Carles Giménez, però, ha dit abans d'entrar a la primera reunió que la petició era una operació d'Aena per "rentar-se la cara". Ha reclamat a l'empresa pública gestora dels aeroports que s'impliqui de ple en les negociacions i ha criticat que els representants d'Eulen que hi havia no tenien poder de decisió. Tot i que Aena pretenia acollir les negociacions a l'aeroport mateix, finalment s'han fet al departament de Treball, amb mediadors del Govern, tal com reclamaven els treballadors.
Els representants de l'empresa, en una primera proposta, han dit que acceptaven un augment de sou de 45 euros al mes i de plantilla de 21 vigilants més. El comitè de vaga exigeix un plus de 330 euros al mes –els vigilants rasos en cobren uns 900– i que s'augmenti la plantilla en 100 persones. Fins ara hi havia 354 vigilants, als quals cal afegir els 25 que Eulen ha dut a Barcelona abans que comencés la vaga parcial, quan ja l'havien anunciada. Com a resposta al rebuig frontal dels representants del comitè de vaga, en una segona reunió, els representants d'Eulen han proposat un augment de sou de 155 euros i augmentar encara més la plantilla. No n'hi ha hagut prou, però s'han avançat posicions i demà a les 11 h s'han instat a continuar negociant.
Cues intermitents als controls
Després de la treva de dissabte, les cues han tornat aquest diumenge a l'aeroport de Barcelona. Durant la primera franja d'aturades, de 5.30 a 6.30, a la terminal 1 s'han registrat esperes de fins a prop d'una hora, amb una cua que ocupava tot el vestíbul i part dels passadissos. Per a aquest diumenge hi havia programats 518 vols de sortida i aproximadament la mateixa quantitat d'arribades.
Tot i que al migdia el temps d'espera als controls de seguretat de la T1 s'ha reduït a uns vint minuts, no hi ha faltat gent amb maletes esperant durant hores a la zona de sortides. Molts, per por de perdre el vol, s'han presentat a l'aeroport força hores abans de la sortida del seu vol. Tan aviat, que s'han trobat els taulells de facturació tancats. Aquest és el cas de l'Àngela i l'Andrea, per exemple, que havien de volar a Praga a les 16.40 h i han arribat a l'aeroport a les 10.30 h. El taulell de facturació de Czech Airlines no havia d'obrir fins cap a les 12.30 h. Eren entre un grup de gent que, com elles, ha arribat massa aviat per por de les cues i feien cua davant d'un mostrador buit.
A la cua, una parella comentava a una hostessa que només duien equipatge de mà i que s'haurien pogut estalviar facturar a l'aeroport però que ahir els va ser impossible fer el 'check-in' a la web. "Si no és una cosa, és l'altra", ha dit ell amb resignació a una hostessa que només li ha contestat que li sabia greu.
Libuse Monikova, que havia d'agafar el mateix vol cap a Praga per tornar al seu país després de dues setmanes a casa d'uns amics de Barcelona, ha arribat encara més aviat: a les 8 del matí. "Em feia por perdre el vol, no me'n puc pagar un altre si el perdo", ha explicat amb cara de son poc després de les 12, esperant encara que s'obrís el taulell de facturació asseguda en un banc i mig adormida sobre la seva maleta.
Tot i els despropòsits l'ambient a la T1 –molt més plena que de costum– era tranquil i sense tensió. La reducció del temps d'espera al control hi ha ajudat. A la T2 cap al migdia les cues tampoc superaven els 20 minuts d'espera.
El secretari d'Estat carrega contra les reivindicacions dels treballadors
El secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez Pomar, ha pres part en el conflicte afirmant que l'augment salarial del 30% –330 euros– que demanen els vigilants de seguretat del Prat està "fora de lloc". "Aquest increment no es correspon amb cap recuperació", ha dit Pomar, que ha fet una crida als treballadors perquè les "seves legítimes reivindicacions s'ajustin a la realitat". "Han de fer una reivindicació que tingui sentit, i que no provoqui una situació de conflicte i tensió", ha assenyalat el secretari, que ha lamentat que el comitè de vaga animi els treballadors a provocar el màxim nombre de cues per incrementar la pressió sobre les negociacions. "Hi ha una falta deliberada de diligència dels treballadors", ha dit.
Gómez Pomar s'ha traslladat fins al Prat però ha recalcat que Aena no té res a veure amb el conflicte, i que no poden fer-hi res. "El conflicte és entre l'empresa i els seus treballadors", ha dit. Quan se li ha preguntat sobre per què passa a Barcelona i no en cap dels altres aeroports on també opera Eulen, Pomar ha afirmat: "No ho sé. El conflicte és entre l'empresa i els treballadors d'aquest aeroport". Pel que fa a les negociacions, ha assegurat que Eulen està "fent un esforç" i està posant sobre la taula "tot el possible".
Poc després de la seva compareixença, la consellera de Treball, Dolors Bassa, ha retret a Gómez Pomar les seves paraules. "Ve 14 dies tard a l'aeroport i culpa els treballadors per reivindicar i els viatgers per anar aviat a l'aeroport. Vergonyós", ha dit per Twitter, també ha afirmat que la conselleria té competències per fer de mitjancera entre l'empresa i els treballadors, i ha desitjat que les dues parts siguin "comprensives i transparents" i facin esforços "per solucionar el conflicte". "Ho patim tota la ciutadania", ha conclòs la consellera.
Qui també s'ha pronunciat ha estat l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. En una piulada ha assenyalat que Barcelona "no es pot permetre un aeroport col·lapsat" i en una altra ha dit que "lamentablement" l'Ajuntament no té competències a l'aeroport, i ha informat que malgrat tot des del consistori han demanat que es convoqui una comissió de seguiment amb totes les administracions.
Finalment, el grup parlamentari del PSOE ha demanat el cessament del president d'Aena per la situació al Prat. D'acord amb un comunicat d'aquest grup, la petició ha estat plantejada pel seu portaveu a la comissió de Foment, César Ramos, després que sol·licités la seva compareixença parlamentària al juliol, així com la del ministre de Foment, Íñigo Gómez de la Serna, pels conflictes laborals existents als aeroports espanyols. Per a Ramos, "el govern espanyol no pot seguir mirant cap a un altre costat un dia sí i un altre també" perquè conclou que "el president d'Aena està actuant pensant en interessos diferents als que han de ser la prioritat en la presidència d'una companyia pública".
El conseller de la Presidència, Jordi Turull, ha declarat que el Govern sent "vergonya aliena" per la gestió del govern espanyol en la crisi a l'aeroport del Prat. "La Generalitat ha intentat fer de mitjancer des del minut zero en aquest conflicte", ha defensat Turull aquest diumenge en unes declaracions als mitjans prèvies a una visita al Parc del Fòrum amb motiu de la celebració de la festa nacional de l'Equador, segons l'ACN. Ha denunciat que l'Estat ha estat "absent" en aquest conflicte laboral fins que la situació "s'ha fet insostenible" i ha dit que el Govern es posarà en contacte amb consolats i ambaixades per explicar "com ha anat tot això" i "demanar disculpes per incomoditats que s'hagin pogut produir".
Com a resposta a la pregunta sobre la petició expressada per l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que l'Ajuntament de la ciutat participi també en una comissió de seguiment de les administracions per tractar la problemàtica de la vaga, el també portaveu del Govern ha etzibat que "ara no és hora de gesticular", sinó de "solucionar els problemes".