Els treballadors del metro hi tornen: noves aturades del 18 al 22 de juny
El comitè d'empresa explica que s'ha descartat fer vaga durant la revetlla de Sant Joan per un motiu de "seguretat"
BarcelonaNova ronda d'aturades al metro de Barcelona, i ja en van sis aquest 2016. Els treballadors del suburbà han votat aquest dijous en assemblea convocar una nova vaga entre el 18 i el 22 de juny, unes dates que coincideixen amb el festival de música Sónar.
Segons han explicat fonts de CGT, el sindicat majoritari al comitè d'empresa, les noves aturades s'han votat en dos blocs: el primer incloïa el cap de setmana del 18 i 19 de juny que coincideix amb el Sónar, i el segon es referia als dies que van del 20 al 22 de juny. La convocatòria dels primer dels blocs, sumant les assemblees del matí i de la tarda, ha comptat amb el vot favorable de 193 treballadors, el vot en contra de 182 i l'abstenció de 48. Més adhesions ha rebut la proposta de fer vaga del 20 al 22: 353 vots a favor, 31 en contra i 20 abstencions.
Un cop aprovada la convocatòria serà el torn de la mediació de la Generalitat entre sindicats i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i, en cas que no s'arribi a cap acord, haurà de ser el departament de Treball del Govern qui decreti els serveis mínims. Aquests serveis, en les cinc convocatòries prèvies de vaga, han oscil·lat entre el 20% i el 65% dels serveis habituals. En qualsevol cas, els horaris de les aturades aprovades pels sindicats és la següent:
- Dissabte 18 de juny: De 00.00 a 2.50, de 4.30 a 7.30 i de 18.00 a 21.00 hores.
- Diumenge 19 de juny: De 00.00 a 3.00, de 4.30 a 7.30 i de 16.44 a 19.48 hores.
- Dilluns 20, dimarts 21 i dimecres 22 de juny: De 7.00 a 9.00, de 16.00 a 18.00 i de 20.30 a 22.30 hores.
El president del comitè d'empresa, Antonio Ceballos, ha explicat a l'ARA que durant l'assemblea s'ha valorat també l'opció de convocar una vaga durant la revetlla de Sant Joan, però s'ha descartat perquè s'ha valorat la importància de "garantir la seguretat" dels usuaris en una nit "conflictiva". La nova vaga, en qualsevol cas, dibuixa un conflicte enquistat, malgrat que el mateix Ceballos defensa que esperen rebre propostes de l'empresa i poder desconvocar-la.
TMB, per la seva banda, ha reaccionat amb un comunicat en què considera que les noves vagues són "innecessàries" perquè arriben poc després d'una altra setmana de vaga i quan s'havien reiniciat les negociacions i existia el compromís d'una nova trobada "la setmana vinent". La companyia assegura que continua "oberta al diàleg" i amb "voluntat d'entesa", una situació que contraposa a la "contínua convocatòria de vagues que dificulta notablement avançar" en la consecució d'acords. De fet, TMB subratlla que la negociació del conveni col·lectiu, que és el que es troba en l'origen del conflicte, està condicionada per les "limitacions" dels pressupostos públics, els convenis del transport metropolità i els comptes de l'Estat.
Situació inversa als autobusos
Situació radicalment inversa és la que s'està vivint als autobusos, que també gestiona TMB. En aquest transport públic les assemblees celebrades aquest dijous per valorar el preacord de conveni col·lectiu fins l'any 2019 ha rebut un suport aclaparador, segons ha informat el sindicat UGT en un comunicat.
Aquest conveni col·lectiu, negociats prèviament, ha estat votat favorablement per un 95% dels 250 treballadors que han participat en les assemblees. Recull increments salarials de l'1% durant tots els anys i de l'1,5% pel 2019, així com una millora dels incentius variables i relleus indefinits per a les prejubilacions, entre d'altres. Demà divendres està previst que la mesa negociadora signi definitivament el conveni en una reunió a les oficines de TMB.