Proposen una Diagonal gairebé unidireccional amb el tramvia connectat
La Promoció del Transport Públic ha presentat un informe sobre la millora del transport a Barcelona associat a la connexió d'aquest servei
BarcelonaEl debat sobre la reorganització de la Diagonal de Barcelona i la unió del tramvia per aquesta avinguda segueix en un punt calent. Si bé l'Ajuntament de Colau ja va acordar aquest estiu amb el Govern de Mas unir el Trambaix i el Trambesòs, les qüestions relacionades amb les reformes que hagi de patir la Diagonal encara deixen dubtes. A més a més, no tots els sectors socials semblen estar d'acord amb aquesta unió. Tot i que Barcelona ja ha encarregat estudis previs que garanteixin la viabilitat del projecte a la societat Barcelona d'Infraestructures Municipals, la Promoció del Transport Públic (PTP) -una plataforma d'usuaris privada- ha presentat aquest dijous el seu propi informe sobre la millora del transport associada a aquesta connexió.
El president de PTP, Ricard Riol, ha presentat les conclusions d'aquest estudi, que aborda els temes de l'acceptació ciutadana del projecte, el seu impacte econòmic i una proposta de reforma de l'avinguda Diagonal que titllen de "trencadora". En aquest sentit, Riol segueix la línia del govern de Colau de voler restar protagonisme al trànsit privat de l'avinguda i situar el tram al centre. "Circular pel mig pot doblar la velocitat comercial", ha assegurat Riol, i ha destacat que salva inconvenients com els dels girs, la càrrega i descàrrega o l'accés als pàrquings, que s'ha de fer pels laterals.
En aquesta direcció, l'informe presentat per la PTP fa la proposta de diferents obres a la Diagonal. "No és un plantejament tancat, només és una proposta", ha volgut remarcar Riol. D'aquesta manera, proposen fer la Diagonal gairebé unidireccional, deixant només un carril en sentit Besòs i quatre en sentit Llobregat. El tramvia i els busos seleccionats que circulessin per un dels dos trams del mig compartirien espai. Per posar solució a les parades, una proposta és suprimir un carril en sentit Llobregat per guanyar espai a les andanes, i l'altra passa per modificar les línies centrals de l'arbrat.
Una altra proposta urbanística de la PTP és deixar un carril en sentit Besòs i tres en sentit Llobregat, i en diversos punts específics crear un parc lineal amb carril bici segregat. Tram i bus compartirien, també, carrils. També proposen una modificació d'aquesta variant, que suposaria canviar les voreres i mantenir dos carrils en sentit Besòs.
En el sentit econòmic, Riol ha comparat la despesa existent amb la nova Línia 9 de metro i la despesa que suposaria unificar el tramvia. Segons dades estimades des de PTP, la inversió del tramvia és de 800 milions d'euros, mentre que la L9 costa 7.000 milions d'euros. Riol ha assegurat que no pretén abolir la L9 i ha animat a seguir amb la seva construcció, però ha lamentat que no es destini el mateix esforç en la unificació del tramvia. "Necessitem que el tramvia passi pel centre, per aprofitar la intermodalitat", ha reiterat. L'informe presenta també millores en l'explotació econòmica del servei. Així, assegura que amb el tram es pot arribar estalviar fins a un 50% per plaça.
Eliminar el bus
Pel que fa a les línies d'autobusos que recorren la Diagonal, PTP proposa eliminar-les, ja que el tramvia assoliria aquests passatgers, i reubicar-les a altres zones de la ciutat que no disposen de servei ni de tram ni de metro. D'aquesta manera, Riol s'ha volgut desmarcar de les crítiques que asseguren que la seva proposta farà perillar la viabilitat del bus. La proposta de la PTP és explotar la D30 a través dels tramvies, de manera que, segons asseguren, suposaria un triple efecte: més velocitat comercial i capacitat, millora d'accessibilitat a la resta de municipis i no acumular autobusos a la Diagonal.
L'informe també destaca que la potenciació del tramvia suposa una millora ambiental, ja que l'estalvi d'emissions de CO2 per viatge i quilòmetre en comparació amb un cotxe dièsel és del 89,1%, i del 26,7% respecte de l'autobús elèctric. D'altra banda, Riol ha destacat que compta amb el suport d'associacions i entitats socials com CCOO, UGT, la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) o Catalunya Camina, entre altres.