Recoder demana 186 milions per connectar el Port de Tarragona i el corredor mediterrani
L'obra podria estar acabada en dos anys i es faria amb la instal·lació d'un tercer rail fins a Castellbisbal
BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha reclamat aquest dimarts que els pressupostos generals de l'Estat incloguin una partida de 186 milions d'euros per executar la connexió del Port de Tarragona amb el nus ferroviari de Castellbisbal a través del Corredor Mediterrani. El traçat de 82 quilòmetres travessa les principals àrees industrials del país -amb companyies com Basf, Seat, Celsa o Solvay-, es faria amb la instal·lació d'un tercer rail i estaria operatiu en dos anys. "L'Estat ha d'enviar un missatge contundent i realista a Europa i els mercats financers i fer inversions públiques rendibles i no dispendi en culs de sac ferroviaris", ha reivindicat el conseller.
Recoder ha afirmat que la inversió en el corredor mediterrani "ajuda a abaixar la prima de risc" del deute espanyol, ja que és una inversió rendible, mentre que invertir en aquests "culs de sac ferroviaris" augmenta la prima de risc ja que llença el missatge als mercats que l'Estat "no té clar" on ha d'invertir els recursos. El conseller ha fet aquestes declaracions després que el director general de Territori i Mobilitat, Ricard Font, ha apuntat que la taxa interna de rendiment (TIR) del tercer rail per a mercaderies, que crearia un ample mixt ibèric-internacional per al tram Tarragona-Castellbisbal, té un retorn del 20%.
Com a exemple addicional de la rendibilitat de l'obre, Recoder ha explicat que Espanya paga anualment 40 milions d'euros, que ja acumulen uns 200 milions, a l'empresa TPFerro com a indemnització per la manca d'ús del túnel del Pertús i els cànons que aquesta concessionària deixa d'ingressar per la manca de trens que travessin la infraestructura. "Aquests 200 milions ja són més del que costa el tercer rail entre Tarragona i Castellbisbal", ha lamentat el conseller. El projecte permetria doblar la quota de transport ferroviari cap a Europa, ja que permetria una capacitat de 12 trens diaris per sentit en ample UIC.
Els responsables del Departament de Territori i Sostenibilitat han insistit que la infraestructura travessa les principals àrees industrials de Catalunya, amb la presència d'empreses com Basf, Seat, Celsa, Solvay o Bayer ocupant terrenys propers a les vies, polígons químics, terminals logístiques i els ports de Tarragona i Barcelona. Diverses empreses ja han comunicat al Govern la seva intenció de construir-se els accessos ferroviaris al corredor mediterrani un cop aquest compti amb el tercer carril que permeti connectar directament amb Europa. La connexió afavoriria que augmentés el potencial exportador d'aquestes empreses cap a l'economia europea.
Font també ha destacat que el projecte -com a solució provisional i a curt termini- no requereix la redacció d'estudi informatiu ni de tramitació ambiental, ja que transcorre per les vies del corredor ja existent d'ample ibèric, i no interferiria en el funcionament de l'actual infraestructura, ja que les obres es farien de nit. "La instal·lació d'un tercer rail per connectar el Port de Barcelona al corredor mediterrani és una experiència d'èxit i idèntica a aquesta", ha volgut tranquil·litzar Font. Les obres s'iniciarien al nord -a Castellbisbal- i avançarien cap al sud fins a l'àrea de Tarragona.