Un sabotatge deixa 13.000 usuaris sense AVE

La policia treballa amb la hipòtesi que un conflicte laboral motivés el tall de fibra òptica que va causar el col·lapse

Uns operaris fent tasques de reparació a la zona entre Vilafranca del Penedès i Gelida, on es va produir el tall que va provocar el col·lapse a la línia de l’AVE.
Anna Punsí
09/10/2015
4 min

BarcelonaQuan Albert Pou, un usuari de l’AVE, va agafar ahir a Girona el tren de les 6.46 h, no s’imaginava que trigaria gairebé quatre hores a arribar a Barcelona. El tall d’un cable de la línia elèctrica de l’AVE va obligar a suspendre la circulació de tots els trens en el tram que va de Figueres a Vilafranca del Penedès. Com a conseqüència d’aquesta incidència va produir-se el col·lapse de la xarxa a Catalunya. Prop de 13.000 persones i 40 trens van veure’s afectats per aquest caos, segons Renfe.

L’incident va produir-se poc abans de les set del matí a les vies 1 i 2 entre Vilafranca del Penedès i Gelida, al quilòmetre 570, entre les estacions de Camp de Tarragona i Figueres-Vilafant. Uns desconeguts van tallar el cable de fibra òptica per dos punts. La connexió controla les comunicacions de tots els trens d’alta velocitat i el tall va obligar a aturar tots els trens “per seguretat”.

El sabotatge és la principal línia d’investigació que els Mossos d’Esquadra segueixen a hores d’ara per explicar el tall de cable de fibra òptica que ahir va provocar el caos a la línia de l’AVE a Catalunya. La feina de la policia catalana se centra sobretot a intentar esbrinar qui tenia interès per paralitzar la circulació del trànsit ferroviari d’alta velocitat, que va posar al descobert la seva vulnerabilitat.

Una de les hipòtesis és que el sabotatge l’ha motivat un conflicte laboral. De fet, la policia està convençuda que qui va danyar el sistema de comunicacions entre els trens i les estacions sabia perfectament el punt en què havia d’actuar i les conseqüències que podia tenir. El cable de fibra òptica estava tallat en dos punts a la mateixa altura en els dos sentits de la via del tren, una dels principals indicis que abonen la tesi del sabotatge. També hi apunta l’hora que va passar, les 6 del matí, poc abans d’iniciar el servei.

Van trencar la tanca exterior

L’alarma va saltar al centre de regulació i control d’Adif a les 6.58 h. El sistema de comunicació entre els trens i les estacions estava desactivat per una incidència al quilòmetre 570 de la línia de l’AVE al terme municipal de la Granada, entre Gelida i Vilafranca del Penedès. Els operaris d’Adif van comprovar poc després que uns intrusos havien trencat la tanca exterior de la via i havien tallat el cable. En un primer comunicat, Adif parlava “d’un intent de robatori de cable de comunicacions”, sense donar més detalls. I tothom va donar per fet que es tractava d’un clàssic a les vies del tren a Catalunya: la sostracció de cable de coure. Quan més tard es va saber que era fibra òptica, amb escàs valor al mercat negre, va començar a perdre pes la hipòtesi del robatori. Amb tot, el portaveu de Renfe a Catalunya, Félix Martín, va apuntar en una compareixença a les 10 del matí que hi havia dues opcions sobre la taula: un sabotatge o uns lladres que buscaven coure i s’havien equivocat tallant el cable que no tocava.

Però la manera d’actuar no quadrava amb el que solen fer aquests grups. Els lladres normalment treballen de matinada, emparats en la foscor. En aquest cas, Adif només va trobar a faltar 25 escassos centímetres de coure d’un cable de presa de terra. Per tant, l’objectiu no era el robatori. També es va descartar que fos un acte vandàlic perquè els talls eren precisos i quasi en paral·lel a banda i banda de la via de tren, en els dos sentits.

Acumulació de robatoris

Agents de l’àrea d’investigació criminal de la regió metropolitana sud i de la policia científica van estar sobre el terreny, a les vies, amb tècnics d’Adif per recollir indicis i intentar interpretar què podia haver passat. I els policies van veure clar poc després que estaven davant d’un possible sabotatge.

Que es considerés la possibilitat d’un robatori no és estrany. Catalunya concentra, en paraules de la ministra de Foment, Ana Pastor, “més del 50% de les sostraccions que hi ha a Espanya”. Segons dades d’Adif, des del mes de gener han presentat davant els Mossos unes 350 denúncies per robatoris i actes vandàlics al llarg dels 1.200 quilòmetres de línia convencional i d’alta velocitat que hi ha a Catalunya. En tot l’any passat van ser 605. Segons un portaveu de l’Administrador d’Infraestructures, “els robatoris a Rodalies de Barcelona acumulen tants minuts de retard com si un tren estigués aturat a l’andana durant 30 dies”. A més de cable, fibra òptica i coure, els lladres també sostreuen el ferro dels contrapesos de les catenàries. L’empresa reconeix que “és impossible” vigilar tots els punts i també recuperar el material perquè els lladres pelen el cable a la mateixa via.

Durant la incidència d’ahir, es va habilitar un servei de transbord en autobusos per als viatgers i alguns trams es van cobrir derivant els viatgers a la línia R11. Cap a les 10.15 del matí es va restablir la circulació ferroviària però els trens no van recuperar la circulació normal fins a la tarda.

stats