Societat 22/05/2015

És possible que l'índex de puntualitat de Rodalies sigui del 96% com diu el govern espanyol?

Renfe només compta per a les estadístiques els retards superiors a 15 minuts, que és el temps a partir del qual estan obligats a tornar el bitllet als passatgers

1 min
Usuaris de Rodalies aquest matí de dijous

Soraya Sáenz de Santamaria defensa que la xarxa de Rodalies de Barcelona va molt millor del que els polítics catalans deien dijous amb la xifra de l’índex de puntualitat: 96,87% segons la vicepresidenta. Però, ¿d’on ha tret aquesta dada que sembla insòlita, tenint en compte les queixes constants dels usuaris?

En un dels últims reportatges de l’ARA sobre Rodalies, Renfe ens va dir que l’índex de puntualitat de les Rodalies del 2014 era del 94%. Una diferència mínima respecte a les dades del govern espanyol, que pot tenir a veure amb el període agafat. Però el més significatiu és que potser la vicepresidenta no sabia què s’amaga darrere d’aquest percentatge.

Renfe només compta com a retard per comptabilitzar-lo a les seves estadístiques el que supera els 15 minuts respecte a l’horari previst. I per què 15 minuts? Doncs perquè és el temps a partir del qual els usuaris poden demanar la devolució del bitllet, i el retard mínim a partir del qual Renfe informa d’una incidència. Per sota dels 15 minuts, el retard és inexistent per a l’empresa operadora, encara que per als usuaris sí que ho sigui.

L'ARA Control de Rodalies s'elabora basant-se en aquesta informació que facilita Renfe, i només amb aquestes incidències ja n'ha comptabilitzat 451 des de l'1 de gener. És a dir, tres cada dia de mitjana.

stats