De Nova York a Londres en poc més de 5 hores a cavall del corrent en jet
Un avió comercial frega la velocitat del so aprofitant la potència d'aquest passadís de vents en altura
BarcelonaEl viatge en avió de Nova York a Londres s'ha escurçat aquest inici d'any més que mai. Si normalment el trajecte dura al voltant d'unes set hores, la setmana passada un Boeing 777-200 de British Airways va creuar l'Atlàntic en només 5 hores i 16 minuts. Probablement no es tracta de cap rècord, però crida molt l'atenció que durant el trajecte, l'avió va arribar a agafar una velocitat de 1.205 km/h, molt pròxima a la velocitat del so, que en condicions normals s'estima al voltant dels 1.230 km/h. No és l'únic vol ràpid que s'ha fet creuant l'Atlàntic aquesta setmana, pràcticament tots els trajectes de la ruta han baixat de 6 hores.
El motiu de tanta velocitat cal buscar-lo en l'anomenat corrent en jet, un cinturó permanent de vent molt intens que se situa habitualment a una altura d'entre 8 i 11 km, és a dir, a un nivell molt similar al que volen els avions. Es tracta d'un passadís de vent que fa de frontera entre l'aire més fred de latituds altes i les masses d'aire càlides tropicals. Acostuma a fer ondulacions i va variant d'intensitat. A l'hivern sol ser més potent que a l'estiu, i aquests primers dies de l'any ha arribat a tenir vents sostinguts superiors als 400 km/h.
El corrent en jet sempre bufa d'oest a est, per això el viatge per creuar l'Atlàntic d'Europa cap a Amèrica del Nord sempre acostuma ser més llarg que el trajecte invers. En el primer cas cal buscar la manera d'esquivar el corrent en jet, mentre en el segon, els avions acostumen a buscar la manera d'entrar en aquest passadís de vent per anar més ràpid i estalviar energia. Si el corrent en jet bufa fort o no, i quina és la seva posició són factors que es tenen en compte a l'hora de calcular la possible durada d'un vol, i per tant, també a l'hora d'organitzar les arribades als aeroports.