L’Estat veu un èxit mantenir el nivell en un context de crisi

Espanya aprova perquè la mitjana de l’ODCE ha baixat

El ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo, durant el ple al Congrés de la setmana passada. EFE
Mariona Ferrer I Fornells
06/12/2016
2 min

MadridSatisfacció gens continguda ahir al ministeri d’Educació pels últims resultats de l’informe PISA. Per al ministre i portaveu del govern espanyol, Íñigo Méndez de Vigo, “Espanya trenca la bretxa educativa i se situa, per primer cop en la història, al nivell dels països més avançats del món”. Però a efectes pràctics poc ha canviat respecte de l’informe del 2012. Si els alumnes de 15 anys de l’Estat aproven és gràcies al fet que la mitjana de l’OCDE ha baixat. La mostra més significativa és en ciències, les competències més avaluades en aquesta edició: Espanya es va situar fa quatre anys a cinc punts (496) de la mitjana (501), en l’actual edició baixa fins a tres punts (493) i aconsegueix aprovar gràcies al fet que la mitjana de l’OCDE s’ha precipitat fins a vuit, a també 493 punts.

“Em sembla realment un èxit que en una situació de baixada de tots els països de l’OCDE, Espanya hagi aconseguit, malgrat estar en una situació de crisi, augmentar els dos resultats en dues matèries [comprensió lectora i matemàtiques] i no baixar significativament en ciències”, va puntualitzar ahir el secretari d’Estat d’Educació, Marcial Marín, esmenant en part el ministre, que es va limitar a llegir la nota de premsa durant la presentació dels resultats. “Espanya és la gran excepció en aquest informe”, va afegir.

Per al govern de Mariano Rajoy els resultats demostren que, en l’inici de la negociació per a un pacte educatiu entre PP, PSOE i Ciutadans que giri full a la Lomce, “el sistema educatiu espanyol és un bon sistema” i que no cal fer “tabula rasa”. Cal tenir en compte que, en el moment de fer les avaluacions PISA, la Lomce encara no estava implantada entre els estudiants de 15 anys.

Xifres alarmants de repetidors

Més enllà de les notes en matemàtiques, comprensió lectora i ciències, PISA analitza, sobretot, els factors associats al rendiment dels alumnes. En l’apartat sobre repetidors, l’informe torna a considerar que les xifres d’Espanya són “alarmants”. Un de cada tres alumnes de 15 anys (31%) està repetint, una xifra que supera fins a setze percentuals la mitjana europea (15%) i que s’ha reduït només tres punts des del 2012. Catalunya és, de lluny, la comunitat amb menys repetidors: un 21%.

On Espanya també destaca, però per la cua, és en la situació socioeconòmica a casa. L’OCDE elabora un índex que recull diferents variables, com el nivell d’estudis dels pares –l’Estat triplica el percentatge de la UE d’alumnes amb pares de nivell educatiu mitjà-baix–, la quantitat de llibres que hi ha casa, si es té accés un ordinador o internet. L’Estat se situa, en l’índex d’estatus socioeconòmic (ISEC), a la cua de l’OCDE, només per sobre de Romania, el Brasil, Mèxic i Turquia. En canvi, però, aconsegueix convertir-se en un dels països més equitatius perquè, segons PISA, la situació socioeconòmica dels alumnes no es reflecteix en els resultats.

On sí que la desigualtat creix és en la diferència entre nois i noies en els exàmens. Els nois treuen clarament més bones notes que les noies tant en ciències (fins a 6,6 punts més), com en matemàtiques (6 punts), sempre per sobre la mitjana de la UE. I Catalunya i Madrid abanderen aquestes xifres.

stats