Com ha de ser l’educació en una Catalunya independent (o no)
El Consell Escolar inicia un debat sobre el futur de l'ensenyament en el què hi participaran més de 100.000 persones
BarcelonaQue l’educació sigui obligatòria fins als 18 anys, que els nens entrin amb 2 anys a l’escola o que els professors hagin de saber anglès per exercir. Aquestes són algunes de les propostes que es podran plantejar en el debat participatiu que ha obert el Consell Escolar de Catalunya (CEC) sobre el futur de l’educació a Catalunya, en el qual es demanarà durant els propers mesos l’opinió a més de 100.000 persones, totes procedents dels diferents actors del sector.
Es demanarà la participació de mestres, professors, famílies, regidors d’ajuntaments, inspectors directors de centres o entitats promotores de centres innovadors, entre altres. El debat –que porta per nom 'Ara és demà', emulant el poema de Miquel Martí i Pol– començarà amb cinc ponències realitzades per experts de cada àmbit que es faran públiques a principis de novembre. En aquestes ponències es discutirà sobre arquitectura acadèmica –etapes educatives, transicions entre etapes–, sobre els centres docents –el projecte educatiu, l’autonomia–, el professorat, els alumnes i els grans principis que emmarquen aquests elements, com l’equitat o el pluralisme, entre altres.
Dins un govern que teòricament ha de preparar Catalunya per a la desconnexió de l’Estat, el debat pretén dissenyar el marc mental sobre quin hauria de ser el model educatiu per a una Catalunya independent. “Volem que tothom faci les seves propostes sense autocensurar-se i sense pensar en marcs legals ni pressupostaris: no han de ser una cotilla”, ha apuntat el president del Consell Escolar de Catalunya, Lluís Font. Però què passarà amb totes aquestes propostes que xoquen amb la legalitat espanyola si aquest escenari no s’arriba produir? Segons la conselleria, es tracta d’un debat “que serà bo en qualsevol cas” i que servirà “per veure com es vol avançar”.
A més, asseguren que “no aturarà” els decrets i les mesures que actualment està preparant el departament. A l’acte, on hi han assistit el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, s'ha explicat que a les 100.000 persones se’ls enviarà un mail perquè opinin sobre les ponències durant el novembre, el desembre i el gener. A partir de març, es realitzaran jornades monogràfiques d’experts internacionals relatives a les ponències de cada àmbit per “incorporar una mirada internacional”.
Posteriorment, es convocaran sessions de debat presencials. Finalment, el Consell Escolar enllestirà l’informe definitiu, que té previst presentar al seu ple el mes de juny del 2017. Una vegada s’hagi aprovat el text s'entregarà a la consellera d’Ensenyament, que decidirà què cal fer-ne. Una de les opcions seria portar-lo al Parlament. “Volem que el centre de la reflexió sigui la comunitat educativa, perquè la viabilitat del sistema educatiu només és garantida si hi ha un ampli consens”, ha apuntat Ruiz, que ha posat com a exemple la llei d’educació de catalunya (LEC).