El govern espanyol admet que en el corredor mediterrani es poden crear "colls d'ampolla"

El tram entre Castelló i Vandellòs s'haurà de fer d'ample mixt per poder combinar el tràfic de diferents trens: l'Euromed, l'AVE i els trens de mercaderies

Viaducte del Corredor del Mediterrani a l'Hospitalet de l'Infant / ACN
Efe
17/06/2014
2 min

BarcelonaEl secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Rafael Catalá, ha alertat que la construcció del corredor mediterrani pot generar "colls d'ampolla" en alguns dels seus trams a causa de la necessitat de "simultaniejar tràfics" de trens.

Català ha posat com a exemple el tram del corredor mediterrani entre Castelló i Vandellòs, en el qual s'haurà de comptar amb un ample de via mixt i un d'internacional per combinar el tràfic dels diferents trens: l'Euromed, l'alta velocitat de passatgers i els trens de mercaderies.

Català ha afirmat, durant la jornada "L'eix mediterrani en el nou cicle europeu", celebrada a l'escola de negocis d'Esade a Barcelona, que l'alternativa a no mantenir els dos amples de via seria que el recorregut d'algun dels trens de mercaderies es desplacés cap a Aragó.

Respecte al corredor mediterrani, Català ha afirmat que s'assignaran "solucions intel·ligents i pràctiques", i es realtzarà així un projecte "possibilista" al qual s'hi vagin afegint successives millores tècniques.

De la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha demanat "conjurar totes les administracions" per prioritzar aquells projectes més vinculats a l'activitat econòmica i amb més retorn social a curt termini.

"Assistirem a uns anys en què serà inevitable dir a alguns territoris que s'han d'esperar", ha dit Vila, que ha instat a apostar per la descentralització, la liberalització i la modernització en el terreny de les infraestructures en contrast amb els "grans dimonis" que, segons el parer de Vila, han marcat la política d'infraestructures espanyola durant els últims 150 anys.

Així, Vila ha assenyalat com a "dimonis" el "poc compromís liberalitzador i descentralitzador", així com "la poca fe en el partenariat públic-privat de veritat", que, segons el parer del conseller, han protagonitzat les polítiques en infraestructures espanyoles, i ha demanat substituir-los per "una priorització valenta i molt honesta".

Més crític s'ha mostrat el president de Ferrmed, Joan Amorós, que ha alertat dels problemes que poden sorgir en el corredor, com per exemple el pas de trens de 500 metres en lloc de 750 per Portbou o les carències d'alguns trams francesos.

"Trobem a faltar una programació que decideixi el corredor mediterrani", ha assegurat Amorós, que ha comparat aquest corredor amb el "parent pobre" d'una família, ja que, segons el seu parer, a mesura que les línies van cap a al sud es deterioren, i, de fet, ha arribat a qualificar de "penós" el recorregut fins a Algesires perquè, en lloc d'anar per la costa, la línia puja fins a Granada abans d'arribar a Algesires.

stats