El Facebook es cola a l'escola
S'han de bloquejar els xats i les xarxes socials als ordinadors de classe? Els mestres diuen que són un recurs educatiu. Els pares no ho veuen tant clar
Barcelona p { margin-bottom: 0.21cm; } Més de 100.000 alumnes catalans estudien cada dia amb un ordinador portàtil a classe. Amb el Facebook o el Messenger, distreure's és més fàcil que mai i els pares tenen la sensació que els fills, més que aprendre juguen.
“Els pares sóc escèptics perquè no saben que fan els nens; veuen que fan servir molt el Facebook i tenen la imatge que juguen a classe”. És l'opinió del director d'un institut recollida en un informe del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. El document dibuixa un escenari ple de dubtes als centres on s'aplica el pla eduCAT1x1, sobretot per la falta de formació dels mestres i per la gran quantitat de problemes tècnics. Sovint es penja la connexió a internet i els professors han de donar classe amb fotocòpies.
Catalunya ha començat la revolució digital a les aules abans que ningú. I ja s'ha trobat amb els primers desafiaments. Les xarxes socials són i han de ser un gran recurs educatiu, però, de moment, els mateixos docents admeten que no estan preparats per assumir el repte. La conselleria d'Educació argumenta que Catalunya és la comunitat autònoma que forma més mestres, però la realitat demostra que l'esforç no és suficient. “El Facebook i les altres xarxes socials han entrat a l'aula i ningú no ens ha ensenyat com treure'n partit, com incorporar-les al procés educatiu, com donar-hi la volta i deixar de veure-les com una amenaça”, es lamenta un professor.