El sector de la moto nega que els conductors de 125 cc estiguin darrere de l'augment d'accidents a Barcelona

ANESDOR demana que es reconegui amb més mesures per les motos -com ara l'obertura del carril Bus- el seu paper en la mobilitat i la reducció d'emissions

UNA MOTO PER CADA COTXE  A Barcelona hi ha tantes motos com cotxes circulant, i aviat  els superaran.
Acn
14/01/2015
3 min

BarcelonaLes empreses de vehicles de dues rodes han sortit en defensa aquest dimecres dels conductors de motocicletes de 125 cc que han obtingut la seva llicència acumulant tres anys d'experiència amb el permís B. Des de Catalunya s'ha sol·licitat la supressió d'aquesta via per poder circular amb una motocicleta -sense superar cap examen ni fer cap formació específica- perquè s'entén com un factor decisiu en l'augment de la sinistralitat dels motoristes a la capital catalana. El secretari general d'ANESDOR, José María Riaño, ha qualificat d' "precipitada" i "errònia" aquesta anàlisi i, per contra, ha demanat altres mesures per reconèixer la importància de les motos en la mobilitat i la reducció d'emissions.

El secretari general de l'Associació Nacional d'Empreses del Sector de les Dues Rodes (ANESDOR), José María Riaño, ha assegurat que s'ha fet una anàlisi precipitada de la sinistralitat de les motocicletes de 125 cc a la ciutat de Barcelona. En realitat, els resultats apunten que la proporció d'accidents que pateixen aquests vehicles és menor que el percentatge total que suposen del parc mòbil.

Les motocicletes de 125 cc suposen el 56% del total de vehicles de dues rodes de Barcelona. Però només el 45% dels morts, el 31% dels ferits greus i el 39% dels ferits lleus.

A banda, tal com ha recordat Riaño, segons xifres de les asseguradores, proporcionalment la majoria dels accidents amb 125 cc tampoc provenen de conductors que han rebut el permís per conduir-les gràcies a la seva experiència acumulada de tres anys amb el permís B (sense cap examen ni cap formació específica). Els conductors que s'han examinat per tenir el permís A1 i no compten amb els 3 anys d'experiència del B són els que més accidents tenen. "Pot resultar sorprenent, però l'explicació rau en el factor experiència".

Una ciutat en deute amb les motocicletes

Els vehicles de dues rodes suposen el 30% del total del parc mòbil privat de la capital catalana. També el 34% dels trajectes urbans que es realitzen. Si de la nit al dia es deixessin de fer servir, caldria construir a la ciutat un 47% més d'aparcaments (132 camps de futbol), es triplicaria el temps de mitjans dels trajectes i s'excedirien els límits d'emissions contaminants.

Basant-se en aquestes dades, Riaño ha demanat que Barcelona "valori l'aportació" que fan a la ciutat. Tot i admetre i aplaudir algunes mesures ja existents i "interessants", com ara la zona d'aturada avançada als semàfors o l'exempció del pagament a les zones d'aparcament amb pagament, també ha apuntat que seria desitjable suprimir la totalitat de les pintures que provoquen relliscades i aplicar alguna altra mesura nova, com ara obrir el pas a la circulació del carril Bus, com han fet Amsterdam, Estocolm, Madrid, Roma i farà aviat Londres. "Això dóna un plus de seguretat".

Riaño també proposa ser més estrictes amb el control de la disciplina semafòrica per evitar accidents de motos i cotxes als encreuaments o ajudes fiscals que reconeguin l'esforç de la moto. A l'Estat espanyol el preu d'un vehicle de dues rodes inclou un 40% d'impostos, un percentatge insòlit a Europa. Aquí s'inclouen els impostos de matriculació, de circulació, tasses i IVA. Anesdor proposa abolir el de matriculació i reconèixer amb el de circulació la menor contaminació de les dues rodes. Actualment "no s'ajuda a poder renovar un parc mòbil envellit".

Més formació, però dirigida

Anesdor també aposta com va proposar recentment el RACC per canviar sancions per formació per als motoristes. Els estudis apunten que aquells conductors que són sancionats tenen més possibilitats d'acabar patint un accident. Per això, d'aquesta manera s'estaria actuant preventivament d'una manera molt selectiva i eficaç sobre un públic de risc de cara a protagonitzar un sinistre.

stats