Una aplicació per a mòbils permet als alumnes configurar un mapa de Catalunya amb el seu patrimoni

El Departament d'Ensenyament amb col·laboració del Mobile World Capital Barcelona desplega aquest curs el Mobile History Map, emmarcat dins l'assignatura ''Mobilitzem la informàtica''

John Hoffman, representant de GSMA, Irene Rigau, consellera d'Ensenyament i Jordi Majó, director de desenvolupament econòmica del Mobile World Capital, han comprovat en una pantalla com funciona l'aplicació. ACN
Acn
16/10/2014
4 min

BarcelonaMés de 400 punts patrimonials de Catalunya podran participar, aquest curs 2014-2015 dels continguts del Mobile History Map, una nova aplicació per telèfons mòbils, tauletes i ordinadors que obre la porta als estudiants a geolocalitzar llocs d'interès amb aportacions pròpies supervisades pels professors. Després d'un període de prova, el Departament d'Ensenyament ha tirat endavant la iniciativa al costat del Mobile World Capital Barcelona, per obrir l'ús de les noves tecnologies en el camp de l'aprenentatge i aconseguir que els estudiants s'hi interessin més enllà de l'oci. El projecte està obert a totes les escoles i està emmarcada com una activitat més de l'assignatura 'Mobilitzem la informàtica'.

Les escoles catalanes tenen aquest curs 2014-2015 una nova eina per integrar la informàtica i les noves tecnologies amb l'aprenentatge d'altres matèries com poden ser les humanitats. Es tracta del Mobile History Map, una aplicació per a telèfons mòbils, tauletes i ordinador que permetrà als alumnes que s'hi sumin, participar del contingut d'un mapa de patrimoni de Catalunya. Així, si els alumnes visiten o coneixen elements del patrimoni català, prioritàriament propers als centres, podran generar documents, ja siguin fotografies, vídeos , àudios o textos, i penjar-los, després de la supervisió dels professors o dels responsables dels centres de recursos, a aquesta aplicació.

L'aplicació ja està disponible en versió IOS i Android, i se la pot descarregar tothom. Mica en mica, a mesura que els participants al projecte hi vagin sumat informació, el mapa tindrà més elements i més contingut que serà visible i consultable per a tots els usuaris. Per això, es considera que es realitza una eina d'alt interès social.

D'aquesta manera, el Departament d'Ensenyament i el Mobile World Capital Barcelona, a través del programa mSchools, impulsa una nova eina per fer arribar la tecnologia a l'alumnat català. En un principi, el programa va dirigit a joves d'entre 10 i 16 anys, és a dir, de cinquè i sisè de Primària i d'Educació Secundària, i Formació Professional. Forma part de la matèria 'Mobilitzem la informàtica', de desenvolupament i creació d'aplicacions, que ja ha comptat amb la participació de 6.000 alumnes de 200 centres educatius de secundària. Aquest curs, s'espera que siguin 11.150 els alumnes que hi arribin, ja que ja són 300 els centres que cursaran la matèria. En Formació Professional, s'hi incorporen 400 estudiants i 6 professors.

El Mobile History Map va tenir un període de prova pilot entre el maig i el juny passat, a 29 centres de secundària de Catalunya, amb 100 alumnes participants i 81 docents. Els Castellers, Montserrat o el Delta de l'Ebre van ser alguns dels elements que es van geolocalitzar primer i de l'experiència prèvia, n'ha sortit la implantació concreta. Per exemple, s'ha format el professorat interessat en impartir aquesta activitat, a través d'un MOOC a distància i en xarxa que ha permès aprendre dels companys. Es calcula que fins a final d'any seran 1.600 els alumnes que hi participin i fins a 80 els professors que ajudaran a geolocalitzar aquests 400 punts patrimonials de Catalunya. Els centres interessats poden inscriure's per sol·licitar la informació específica per oferir el programa a les escoles.

Per potenciar les vocacions tecnològiques

Un dels objectius d'aquest programa concret així com el projecte mSchools en general, que inclou les assignatures d'informàtica, és aconseguir potenciar les vocacions més tecnològiques sobretot entre l'alumnat femení. Irene Rigau, consellera d'Ensenyament, ha explicat que en iniciatives similars s'ha constatat que les noies han canviat la seva tendència després de cursar-ho i confia que el Mobile History Map també ho aconseguirà.

De fet, ha detallat que en una enquesta feta feta a 135 alumnes que hi ha participat va xifrar en un 30% els alumnes que reconeixen que cursar les matèries els ha provocat un canvi en els estudis triats i escolliran tecnologia. Per Rigau, la tria concreta si que es produeix abans de les PAU però les preferències, ''la inclinació'' es comença ''des dels inicis de l'adolescència'' i per aquest motiu, també és important potenciar aquestes activitats en anys anteriors.

Per Rigau també és rellevant que els continguts que es generin per poder tirar endavant la iniciativa a cada centre i que passaran a a formar part dels centres de recursos de cada comarca, estaran disponibles també en anglès perquè pugui ser una de les matèries que es cursi en aquesta llengua i es compleixi així, el pla plurilingüista que es vol impulsar des del Departament els darrers cursos, amb una major presència, sobretot, de la llengua anglesa a les aules catalanes.

Els responsables del projecte han destacat que és un programa ''innovador'' ja que per primera vegada es donarà aquest tipus de col·laboracions, entre institucions com ara l'Institut Cartogràfic de Catalunya, les escoles i el Mobile World Capital Barcelona. A més, per Jordi Majó, responsable econòmic del Mobile World Capital, també serveix per donar valor a la tecnologia mòbil que actualment es veu pels mestres com ''una distracció'', i pot ser en canvi ''una eina que els ajudi a complir els seus objectius''. Per això, Majó considera important haver modificat assignatures i continguts, de manera que aprofitin la tecnologia en tot el seu potencia. John Hoffman, representant de GSMA considera que l'important del programa és el protagonisme que tenen els nens ''passant-s'ho bé i aprenent'' en un mateix moment.

stats