Wert obre la porta a donar al català "el mateix tractament" que a una assignatura troncal
El ministre d'Educació considera que hi ha una "sobreinterpretació" de les implicacions lingüístiques de la Lomce
MadridEl ministre d'Educació, José Ignacio Wert, s'ha obert aquest dijous a introduir una disposició específica durant el tràmit parlamentari de la Lomce per garantir que "la llengua cooficial tingui el mateix tractament, no només que la llengua oficial pròpia, sinó que la resta de les assignatures troncals", tant a nivell de càrrega horària com en termes d'avaluació. De tota manera, el ministre d'Educació ha volgut treure ferro a la definició de "troncal", tot dient que "no són troncals les assignatures més importants, sinó aquelles que són d'oferta obligatòria en tot el sistema educatiu".
El model lingüístic que planteja la Lomce ha centrat bona part del debat sobre la llei de qualitat educativa que el ministre, José Ignació Wert, ha presentat aquest matí en comissió al Senat. Durant la seva exposició, Wert ha dit que la norma no posa cap impediment a la immersió lingüística ja que permet "establir sistemes" perquè les assignatures no lingüístiques "s'imparteixin en la llengua cooficial" per afegir que la seva iniciativa "només imposa que es respectin les condicions establertes pel TC".
Per la senadora de l'Entesa Catalana de Progrés, Maria Jesús Sequera, la norma impulsada per José Ignacio Wert ofereix un tracte "vexatori i degradant" a les llengües cooficials. Durant la seva intervenció, Sequera ha defensat el sistema d'immersió lingüística de Catalunya dient que ha estat una gran eina de "cohesió social", que garanteix un bon nivell de llengua castellana i ha plantejat també la possibilitat d'incorporar el sistema d'immersió a les llengües estrangeres.
En la mateixa línia s'ha expressat el senador de Convergència i Unió, Ramón Arturo, tot dient que "aquest avantprojecte de llei és un atemptat a la línia de flotació de la immersió, que entenem com un model de cohesió social i li demanem que no jugui amb la cohesió de la societat catalana".
Per Arturo, la Lomce té una "clara intencionalitat de relegar el català com a simple assignatura autonòmica de què els alumnes puguin estar exempts" per afegir que el model d'immersió garanteix l'aprenentatge de les dues llengües i que "és un model de cohesió social que ningú té dret a trencar". És per això que ha sentenciat dient que "no s'han de generar problemes on no n'hi ha".
El ministre d'Educació ha contestat dient que existeix una "sobreinterpretació" de les implicacions lingüístiques de la Lomce que "no té res a veure amb la realitat" i que la Lomce garanteix que els alumnes surtin del sistema educatiu amb una competència lingüística en castellà a tot els país i en la llengua cooficial en aquelles comunitats autònomes amb llengua cooficial.
Així mateix, ha dit que hi ha diversitat de mètodes per arribar a aquest objectiu, com el "bilingüisme integral, que s'aplica en algunes comunitats, en què el castellà i el català són elements vehiculars i s'imparteixen les matèries en les dues llengües". En aquest sentit, Wert ha puntualitzat que el Tribunal Constitucional estableix que la immersió no pot excloure el castellà, i que s'ha de preservar el dret dels pares a deixar que els seus fills puguin rebre l'educació en castellà.