La UE confia que Espanya farà una nova investigació de l'accident de Santiago i no pensa sancionar-la
L'informe es va fer públic dijous, tres mesos més tard del previst per no influir en les eleccions del 26-J
Brussel·lesLa Comissió Europea dubta sobre la independència de la investigació espanyola portada després de l’accident de tren a Angrois (Galícia) a l’estiu del 2013 i què es va saldar amb la mort de 80 persones i va provocar més de 100 ferits. L’Agència Ferroviària Europea (ERA) creu que l’informe espanyol va ser parcial, ja que Renfe i Adif van formar-hi part, i es van obviar “elements clau” que explicaven les causes del sinistre. L’Executiu comunitari admet que va demanar a les autoritats espanyoles una nova investigació que fos independent i segons expliquen fonts comunitàries resten a l’espera.
La Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris (CIAF) no va ser imparcial i, per això, Brussel·les va demanar una segona investigació independent, donat que va ser un anàlisi contrari a la legislació comunitària. Aquesta és la conclusió a la què va arribar l’Executiu després d’obrir un procediment d’infracció al 2013, després de l’accident, i que es van tancar el passat mes de maig, perquè consideren que les autoritats espanyoles han emprès les mesures necessàries per assegurar la independència de futures investigacions. “Donada la seriosa naturalesa de l’accident, l’Agència contempla una investigació que compleixi els requisits d’independència i que abordi com a mínim les deficiències identificades”, assegura el document.
Tot i la petició de Brussel·les, que es va prendre en un context informal en una reunió amb les autoritats, de moment la institució es renta a les mans i assegura que esperen a què l’Estat mogui fitxa. De moment, no farà cap petició i creuen que és ara competència d’Espanya decidir què fer, tot i que no descarta que en el futur es pugui obrir un procediment d’infracció si veuen que la legislació europea no es compleix.
L’informe de l’ERA es va fer públic dijous, després d’un retràs de tres mesos en què es va evitar la seva publicació abans de les eleccions generals espanyoles. El document lamenta que Espanya només es va concentrar en què les causes de l’accident van ser un “error humà” (el maquinista del tren ha estat l’únic condemnat), però “no busca altres causes dins dels organismes involucrats”. També lamenta que hi hagi “preguntes sense respondre” i alerta d’un possible conflicte d’interessos, ja que tant Adif com Renfe van participar en les investigacions, tot i ser parts implicades en el sinistre.
L’informe el va encarregar l’Executiu comunitari a l’ERA després d’una reunió entre les víctimes i el grup del BNG del Parlament Europeu el passat novembre, després de denunciar el paper de Foment durant la investigació. El document posa en entredit les paraules de la ministra, Ana Pastor, qui sempre ha insistit, tot i les queixes de les víctimes, que les investigacions van seguir tots els procediments legals i les normes. Tant el Partit Popular i el Partit Socialista han defensat fins ara la imparcialitat de les autoritats espanyoles i van votar en contra al Congrés dels Diputats per a la creació d’una comissió d’ investigació.