INFRAESTRUCTURES

El Tren Groc de la Cerdanya lluita per sobreviure

Els defensors d’aquesta infraestructura emblemàtica reclamen 150 milions per garantir-ne el futur

El Tren Groc de la Cerdanya lluita per sobreviure
àgata Sala
07/09/2015
3 min

BarcelonaL’històric Tren Groc de la Cerdanya, que uneix les poblacions de la Tor de Querol i Vilafranca de Conflent en un recorregut de 63 quilòmetres, podria deixar de funcionar en els pròxims anys. La falta d’inversió en un tren que ha vist com el nombre de passatgers s’anava reduint de manera considerable ha provocat que aquesta infraestructura centenària corri el risc de desaparèixer. Davant d’aquesta situació d’incertesa sobre el futur del mític tren, un dels que circulen a més altitud d’Europa, veïns de la zona van decidir agrupar-se per crear el Comitè d’Usuaris del Tren Groc, que ja ha recollit més de 35.000 firmes en defensa del tren amb l’ajuda d’entitats i sindicats de la regió.

El Comitè assegura que per garantir el seu futur a llarg termini caldria una inversió de 150 milions d’euros, que permetrien modernitzar la línia i renovar els vagons, respectant les característiques originals del Tren Groc. “És una xifra bastant elevada, però per a una gran regió com la que va néixer de la fusió entre Migdia-Pirineus i el Llenguadoc-Rosselló no ho és tant, si tenim en compte, per exemple, que la renovació dels plataners del canal del Migdia costarà 200 milions”, assegura Jordi Bartoli, secretari i portaveu del Comitè d’Usuaris.

No obstant això, fins ara “només s’han desbloquejat 14 milions en el marc del Contracte del Pla Estat-Regió per dur a terme obres d’urgència”, segons Bartoli, que reitera que aquesta inversió és del tot insuficient, tot i admetre que evitarà el tancament del tram entre la Tor de Querol i Font-romeu que estava previst per a aquest mateix any.

Caiguda de passatgers

Amb l’amenaça de tancament que continua planant sobre el Tren Groc, el Comitè continuarà mobilitzant-se. Entre els objectius més immediats s’ha fixat treballar per evitar la desaparició d’estacions com la de la Guingueta d’Ix, que “podria tancar a finals d’any”. Amb vista al desembre del 2015, quan França celebrarà eleccions regionals, els defensors del tren també lluitaran per intentar obtenir dels principals candidats “un compromís de renovació completa del Tren Groc per als pròxims deu anys”.

La caiguda en el nombre de passatgers del tren ha sigut notable en els últims anys. Segons dades facilitades per la SNCF, l’empresa estatal francesa que s’encarrega de l’explotació del ferrocarril, si el 2012 es van registrar un total de 176.000 viatgers, la xifra va disminuir fins als 153.000 el 2013 i va caure fins als 110.000 el 2014. La SNCF atribueix aquest descens a la reducció de freqüències per motius de seguretat, però els defensors del Tren Groc, que recorden que fa 15 anys el tren va arribar a assolir els 400.000 passatgers, afirmen que aquesta espectacular caiguda és deguda sobretot a les tarifes “prohibitives” de la línia, que no poden competir amb altres mitjans de transport de la zona. El preu d’un bitllet d’anada i tornada de la Tor de Querol a Vilafranca és de 40 euros.

Més enllà de les inversions que reclamen per a la via i per al mateix tren, els usuaris demanen que, fora de períodes estivals, es mantingui la freqüència -“és un servei públic, un equipament vital”- i que el cost del bitllet de tren “sigui d’un euro” per als residents, entre altres propostes per salvar un tren que “s’ha convertit en el símbol de la Cerdanya i que ha facilitat el desenvolupament econòmic de la zona”. “Sense aquest tren no tindríem estacions d’esquí ni banys termals ni llacs com el de les Bulloses, que atreuen molta gent”, diu Bartoli.

A més dels usuaris, entitats ecologistes i sindicats de la regió fa anys que lluiten per salvar aquest tren centenari a través de la plataforma Col·lectiu Tren Groc, que ha celebrat la inversió prevista per dur a terme “tasques d’urgència” a l’emblemàtica línia. “És una victòria important, però no assegura res a llarg termini i continuarem amb les mobilitzacions”, afirma el Col·lectiu. La pròxima tindrà lloc a Perpinyà el 10 d’octubre.

stats