Santi Vila obre un expedient informatiu a Renfe pel mal funcionament de Rodalies
El conseller de Territori adverteix que el Govern serà ''molt exigent'' amb l'operador perquè les incidències a Rodalies Barcelona continuen, la mala informació a l'usuari es manté i el servei no funciona correctament
BarcelonaEl Govern serà ''molt exigent'' tant amb el ministeri de Foment com amb Renfe en relació amb el servei que es presta als prop de 400.000 usuaris de Rodalies Barcelona, ha advertit Santi Vila, conseller de Territori i Sostenibilitat. En una entrevista concedida a l'ACN, Vila es mostra ''disgustat'' pel mal servei que ofereix l'operador i informa que aquest juliol s'ha obert un expedient informatiu a Renfe ''que pot acabar en sanció''.
En aquest expedient, la conselleria de Territori insta Renfe que l'informi de totes les incidències en la línia de Rodalies entre el mes de gener i juny, que identifiqui a qui són atribuïbles i que expliqui la informació que s'ha donat als usuaris sobre aquestes incidències. Santi Vila assegura que ''de cap de les maneres'' el Govern renunciarà a fer que el servei de Rodalies Barcelona funcioni correctament per als prop de 400.000 usuaris que el fan servir cada dia.
De moment, en aquest mes de juliol les incidències continuen i ''no es pot dir que el servei funcioni correctament''. És per això que Vila, ''disgustat'' per aquestes reiterades incidències, ha decidit obrir un expedient informatiu a Renfe, ''que pot acabar en sanció'' si de la informació de l'expedient es constata que Renfe ''no fa el que ha de fer''.
L'expedient, presentat els primers dies de juliol, i encara no lliurat al Govern, insta l'operador de Rodalies que informi fil per randa de totes les incidències en les línies de Rodalies Barcelona que s'hagin registrat entre el mes de gener i el 30 de juny d'aquest any.
Un cop fet aquest cens d'alteracions del servei, Territori vol que Renfe identifiqui a qui són atribuïbles aquestes incidències i que també expliqui quan i de quina manera es va informar els usuaris d'aquestes incidències. La conselleria, un cop hagi rebut aquesta informació, que reconeix que es laboriosa de redactar i de preparar, obrirà un període per analitzar-ne el contingut i prendrà la decisió sobre si hi ha o no motiu de sanció.
Tot i això, el conseller vol matisar que la ''voluntat'' de Territori no és tant prescriure la sanció com ''identificar els aspectes que fallen'' en el servei per corregir-los i satisfer les necessitats dels usuaris, que és l'objectiu de totes les parts en el bon funcionament del servei.
El conseller recorda el compromís que hi ha concertat amb el ministeri de Foment i que suposa un pla d'inversions de 306 milions d'euros entre els exercicis del 2014 i el 2015. Aquestes obres, que suposen una amalgama de petites i mitjanes actuacions, s'han ''dictat'' amb l'objectiu de ''remuntar la fiabilitat, la seguretat i minimitzar les incidències''.
Mentre aquestes inversions no es materialitzen, s'ha de ser ''molt exigent'' amb Renfe perquè les incidències continuen, l'hàbit de la mala informació de cara a l'usuari es manté i tot això fa que ''estiguem molt disgustats'', cosa que ha portat a obrir aquest expedient informatiu.
Vila ''comprèn'' la conjuntura de dificultats pressupostàries i per això s'ha fet l'esforç per redactar un mínim pla d'intervencions que podrien canviar substancialment a millor el servei de Rodalies destinant 306 milions en dos exercicis i lluny de les previsions anunciades fa uns anys de 4.000 milions d'inversions a Rodalies fins al 2015, quan l'actual Govern del president Mas no tenia responsabilitats.
Pel conseller, aquest pla de 306 milions suposaria un salt rellevant en el servei ''perquè el que no pot ser és que un sistema de Rodalies com el de Barcelona estigui tant precàriament atès com està''. Vila creu que aquest ''compromís'' es complirà i que donarà els resultats de millora del servei que ''la veritat de moment no s'han donat'', conclou.