Ryanair demana 15 milions per Girona i la Generalitat congela la negociació
La companyia tiba la corda doblant les seves exigències i anunciant que marxa de Reus. Tant el conseller Recoder com l'alcalde de Tarragona ja parlen de "xantatge"
GironaRyanair ha doblat les seves exigències per seguir volant a l'aeroport de Girona i ara reclama 15 milions d'euros, de manera que la Generalitat ha decidit congelar la negociació per a la renovació del contracte i no la reprendrà si la companyia no reconsidera la seva decisió de deixar de volar a Reus.
El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha anunciat la decisió de paralitzar les converses hores després que el vicepresident de la companyia irlandesa, Michael Cawley, hagi anunciat que marxaran de Reus i que no estan d'acord amb l'última proposta realitzada per l'actual govern català, que ofereix 7,5 milions perquè la companyia continuï operant a Girona.
Aquesta oferta, que compta amb altres al·licients com una reducció de taxes aeroportuàries i diverses instal·lacions, iguala els números del preacord al qual havia arribat el govern tripartit amb Ryanair.
No obstant això, Ricard Font ha explicat que l'aerolínia s'ha despenjat ara amb aquesta petició de 15 milions d'euros i que, a més, redueix l'aportació de passatgers a Girona dels quatre milions del preacord a només tres.
Davant aquesta situació, Font ha confirmat que la Generalitat congela les negociacions i exigeix per a reprendre-les que Ryanair faci marxa enrere a la seva decisió d'abandonar l'aeroport de Reus.
Segons el director general de Transport, Ryanair incompleix l'acord de 39 freqüències anuals a Reus que havia signat el novembre passat amb validesa fins a 2013 i, per tant, la Generalitat es nega a signar un contracte a Girona si no compta amb seguretat jurídica de compliment.
"Si ells estan disposats a complir nosaltres ho estem a seguir negociant", ha manifestat Ricard Font, qui obtindria aquella "seguretat jurídica" si l'aerolínia manté els 39 vols a Reus que havia de programar aquest hivern, segons el contracte.
Per a Font, la Generalitat no pot córrer el risc de tirar endavant sense més les negociacions a Girona i que "l'any vinent calgui negociar una altra vegada per 25 milions d'euros", i ha insistit que l'acord del novembre passat per a Reus s'ha convertit ara per a Ryanair en "paper mullat".
Respecte a la xifra de 15 milions d'euros que reclama la companyia irlandesa, el director general de Transport l'ha qualificat de "desorbitada", perquè suposa "pagar el doble per un milió menys de passatgers".
Ricard Font, que s'ha reunit amb les diferents institucions gironines que constitueixen una Taula per impulsar l'aeroport de la Costa Brava, ha criticat també la política d'Aena.
Font ha reclamat el traspàs a la Generalitat de la gestió de la instal·lació de Girona i Reus i ha recordat que la política del govern català és que Barcelona deixi d'atreure aerolínies de baix cost com Ryanair i es converteixi en un 'hub' intercontinental.
"El model d'Aena és estrany a Europa i no ens agrada", ha conclòs el director general de Transport després de recordar que aquest tipus de companyies de vols barats rarament volen en altres països a aeroports principals, "però les taxes aquí no són molt diferents entre Barcelona i Girona".
L'actitud de la companyia irlandesa ha provocat la irritació de tota la classe política. Tant el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, com l'alcalde de Tarragona, el socialista Josep Fèlix Ballesteros, han definit com a "xantatge" les exigències de Ryanair. Ballesteros ha demanat al Govern que hi responguin "amb contundència".