Rajoy i Valls inauguren la discutida MAT transfronterera

L'acte oficial es farà a l'entrada del túnel subterrani de la interconnexió de la part francesa (Montesquiu) amb moltes autoritats catalanes (sense Artur Mas ni cinc dels onze alcaldes convidats), espanyoles i franceses. L'obra, però, encara està en període de proves i no entrarà en funcionament fins al mes de juny

A Santa Llogaia d'Àlguema estan treballant en la construcció de les torres de la MAT.
Albert Solé
20/02/2015
2 min

Montesquiu d'Albera (Rosselló)El president espanyol, Mariano Rajoy, i el primer ministre francès, Manuel Valls, inauguren aquest migdia (11.30 h) la interconnexió elèctrica subterrània entre els dos països, coneguda com la línia de molt alta tensió (MAT).

L'acte oficial es farà a l'entrada del túnel subterrani de la part francesa (Montesquiu) amb moltes autoritats catalanes (sense Artur Mas ni cinc dels onze alcaldes convidats), espanyoles i franceses. El president de la Generalitat assistirà al dinar de treball amb el primer ministre francès, Manuel Valls, i el president del govern espanyol, Mariano Rajoy. Rajoy l'havia convidat a la inauguració però Mas va explicar dimarts que primer havia de mirar si era compatible amb la seva agenda, ja que per avui ja tenia compromès un acte per celebrar el centenari del servei de biblioteques.

L'obra, que ha costat 700 milions d'euros i molta oposició al territori, encara està en període de proves i no entrarà en funcionament fins al mes de juny. És la interconnexió soterrada més llarga del món, perquè a més del túnel de 8,5 quilòmetres que travessa els Pirineus, paral·lelament a la línia internacional del tren de gran velocitat, la resta del traçat també va per una rasa. El traçat total és de 64,5 quilòmetres. També s’ha encarit perquè utilitza un sistema nou a Europa, que és la tecnologia VSC (voltage source converter), que permet convertir en continu el corrent altern. Això era imprescindible tractant-se d’una línia que va sota terra.

Aquesta és la primera línia elèctrica entre Espanya i França que es construeix en els últims 30 anys, però suposarà un salt endavant important en la capacitat d’intercanviar energia elèctrica entre els dos estats. Es passarà dels 1.400 megawatts actuals al doble, 2.800 megawatts. Però és una quantitat encara molt lluny dels objectius que s’ha fixat la Unió Europea (UE), ja que suposarà passar d’una capacitat d’intercanvi del 3% de la demanda al 6%, quan l’objectiu europeu per al 2020 és del 10%.

L'oposició a la MAT, en especial al traçat entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema, no s'ha rendit mai. Tot i la sensació de derrota perquè no han aconseguit aturar l'obra que avui s'inaugura oficialment, la lluita als tribunals continua, i dimecres passat nou experts que han fet informes contraris a la MAT, van explicar davant el Tribunal Suprem els seus arguments.

Dels onze alcaldes catalans convidats a l'acte d'avui, tres han decidit plantar Rajoy i Valls per mostrar la seva disconformitat amb l'obra: Biure, Agullana i Darnius. Els de la Jonquera i Vilafant tampoc hi seran per altres motius.

stats