Renfe adverteix a Mas que canviar d'operador a Rodalies seria molt "complex i delicat"
El president català obre la porta perquè la companyia ferroviària francesa SNCF aspiri a gestionar el servei de Rodalies de Barcelona a partir del 2016
MadridEl president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, ha afirmat aquest dimecres que l'"aspiració" del gestor ferroviari públic és continuar operant el servei de Rodalies de Catalunya a partir del 2016, quan caduca el compromís actual amb la Generalitat.
"Pensem que estem prestant un bon servei, millorable, però un bon servei, i la nostra aspiració és fer-ho cada cop més", ha dit Gómez-Pomar en ser preguntat, durant un col·loqui organitzat per l'Associació de Periodistes d'Informació Econòmica (APIE), per les declaracions que va fer dilluns a París el president català, Artur Mas, en què va obrir la porta perquè la companyia ferroviària francesa SNCF aspiri a gestionar el servei de Rodalies Renfe de Barcelona.
"Volem demostrar que podem prestar un servei d'alta qualitat", ha afegit el president de Renfe, que tot seguit ha alertat dels riscos que comportaria canviar d'operador de Rodalies, que té un cost de servei d'entre 90 i 100 milions d'euros. "La substitució d'un operador nacional per un d'internacional és una operació extremadament delicada i complexa", ha subratllat Gómez-Pomar, argumentant que per exemple SCNF opera amb un altre ample de via i amb un sistema de seguretat diferent.
Pel que fa als plans de millora del servei de Rodalies, el directiu ha evitat fer una quantificació exacta de les inversions, però ha avançat que aquest any i els propers tres, Renfe farà un "esforç important de millora" a Rodalies. Per exemple, ha explicat que a la reunió que va celebrar ahir l'ens públic es va acordar una inversió de quatre milions d'euros en la instal·lació de túnels de neteja de trens a diverses estacions i en la millora d'algunes estacions.
En aquest sentit, Gómez-Pomar ha dit que encara no ha acordat amb la Generalitat el conveni d'actuació en Rodalies i mitja distància fins al 2015, i s'ha mostrat confiat a fer-ho "en breu". El conveni, ha explicat, inclou per exemple compromisos de puntualitat, confort o freqüències, nombre de trens, plans de millora, extensió de la xarxa o substitució de material ferroviari, com en la línia de Vic a Puigcerdà.
Reducció de les línies poc utilitzades
D'altra banda, preguntat pel polèmic pla de reducció del nombre de línies ferroviàries a tot Espanya, el màxim responsable de Renfe ha explicat que es tractarà dels serveis amb una ocupació inferior al 15% i que s'establiran alternatives de transport amb autobusos o trens de llarga distància que s'aturarien a més estacions. Aquesta retallada suposarà una reducció del nombre de freqüències d'entre el 10 i el 20% i afectarà entre el 10 i el 15% de les persones que acostumen a fer servir aquestes línies ferroviàries.