Societat

Els estudiants tenen més dificultats per llegir i entendre textos per internet que impresos

L'últim informe de l'estudi PISA assenyala els estudiants sud-coreans com els millors en capacitat lectora de textos 'online', amb una diferència de més de 70 punts per sobre de la mitjana, que se situa en 499. Espanya ocupa la dotzena posició, amb una puntuació per sota la mitjana. Chile se situa, amb diferència, al capdavall del rànquing. 16 països de la OCDE han participat en l'estudi d'avaluació internacional de l'alumnat. Les dades espanyoles no apareixen desglossades per comunitats autònomes en no disposar de mostres estadístiques significatives

Redacció
28/06/2011
2 min

BarcelonaEls resultats de l'informe PISA, elaborat per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), revelen que els estudiants espanyols se situen per sota de la mitjana dels països participants en l'estudi, pel que fa a la capacitat lectora a través d'internet. Les dades també indiquen que els docents espanyols tenen més dificultats per entendre textos en suport online que impresos.

El Programa per a l'Avaluació Internacional d'Alumnes (PISA, per les seves sigles en anglès), té l'objectiu d'avaluar la capacitat per entendre informació procedent de fonts diverses dels alumnes que estan a punt de finalitzar l'educació obligatòria.

Els estudiants espanyols de 15 anys han aconseguit una mitjana de 475 punts, 24 punts per sota de la mitjana obtinguda pels 16 països de l'OCDE que han participat en la sisena part de l'estudi, i s'han situat a la dotzena posició. El rànquing l'encapçalen els estudiants sud-coreans, que amb una puntuació de de 568 se situen com els millors en capacitat lectora de textos online. Al capdavall de la llista la tanca Chile, molt per sota de la mitjana, amb 435 punts.

Entre els països amb més capacitat lectora per internet hi figuren Nova Zelanda, Austràlia, Japó, Islàndia, Suècia, Irlanda, Bèlgica i Noruega. Per altra banda, França, Dinamarca, Hongria, Polònia i Àustria se situen, juntament amb Espanya, per sota de la mitjana.

En general, la puntuació de les noies se situa, de mitjana, 24 punts per sobre de les dels nois. A l'Estat espanyol la diferència és de 19 punts.

L'OCDE ha advertit que ha publicat per error les dades de l'estudi a l'Estat espanyol deglossades per comunitats autònomes. Pablo Zoido, de la divisió d'Educació de l'organització, ha explicat que els resultats no són vàlids perquè el desglossament no s'ha fet amb mostres estadísticament significatives (uns 2.300 alumnes de 170 centres). Zoido ha justificat la publicació com un "error d'edició". En les taules invalidades, els alumnes catalans obtenien la millor qualificació de totes les comunitats autònomes, amb 507 punts.

Entre les principals conclusions de l'estudi, els autors destaquen que els estudiants que fan un ús moderat d'internet aconsegueixen millors resultats tant en la capacitat lectora de textos online com impresos, en comparació amb els que fan un ús excessiu o, per contra, limitat de la xarxa.

stats