Només el 26% de les noies d'ESO opten per les ciències
Internet es converteix en la segona font d'influència dels joves per decidir quina carrera faran
BarcelonaNomés el 26% de les noies que estudien Educació Secundària Obligatòria (ESO) opten per la branca de ciències, tecnologia i matemàtiques en els seus estudis postobligatoris , davant del 40% dels nois, segons un estudi elaborat per Everis amb col·laboració del departament d'Ensenyament de la Generalitat.
L'elecció de les carreres científico-tècniques és encara molt baixa a Catalunya i, de fet, ha disminuït en els últims deu anys, una disparitat que és especialment preocupant, tal com constata l'estudi, entre les noies i també entre els alumnes d'entorns socioculturals desafavorits. Només el 24% dels estudiants d'ESO amb un nivell sociocultural familiar baix opta per la via de la ciència la tecnologia i les matemàtiques, davant del 44% dels alumnes d'entorns socials més alts.
L'estudi analitza també els factors que influeixen en la presa de decisió dels alumnes a l'hora d'orientar els seus estudis post-obligatoris i confirma que, com era conegut, l'opinió dels pares és el principal factor de decisió. Ara bé, com a novetat, detecta que la informació que troben a internet se situa ja com la segona font d'influència en aquestes decisions.
L'estudi constata també que, en general, els alumnes tenen una percepció positiva de les carreres científico-tècniques però el que els porta en molt casos a descartar-les és que les consideren "massa difícils". El 45% dels alumnes d'ESO no es veu capaç de fer una carrera d'enginyeria i informàrica, mentre que el 51% tampoc no es veu capacitat per fer una carrera de matemàtiques, física o química.
La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha apuntat aquest dimecres que, en vista d'aquests resultats, "falta ara esbrinar què vol dir difícil per aquests nois, si es refereixen al temps i esforç que requereixen i que els poden restar al temps d'oci que tan s'ha expandit per als joves en les últimes dècades o si es tracta de que realment no tenen les matèries de matemàtiques i ciències ben assolides des de primària".
En aquest sentit, va apostar per "reforçar les matèries instrumentals a primària" per garantir un bon assoliment d'aquestes assignatures (matemàtiques, ciències i llengua) per a tots els alumnes.