Més de 1.500 alumnes adquireixen bases de programació, electrònica i mecànica a l'aula
Estudiants de 52 centres de secundària de Catalunya aprenen a crear projectes interactius en un nou programa de robòtica i tecnologies creatives del departament d'Ensenyament i l'Obra Social "la Caixa"
BarcelonaMés de 1.500 alumnes catalans de 3r i 4t d'ESO seran capaços a final d'aquest curs de crear projectes interactius, controlar llums, motors i altres actuadors en el marc del programa "Impulsem la robòtica, Tecnologies Creatives a l'aula", impulsat per l'Obra Social "la Caixa" en col·laboració amb el departament d'Ensenyament.
La iniciativa ha començat a impartir-se aquest curs 2014-1015 a 52 centres públics de secundària de Catalunya (amb 100 professors prèviament formats), i el curs vinent s'espera que s'hi adhereixin 50 centres més, segons ha explicat aquest dimarts en la presentació del programa el subdirector general d'Innovació Formació i Orientació del departament d'Ensenyament, Joan Gumbert.
En el cas de l'Institut Príncep de Viana, on s'ha fet la presentació, el projecte s'emmarca en l'assignatura optativa de tecnologia. Gumbert ha reivindicat l'existència d'aquesta matèria enfront l'amenaça de supressió de la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (Lomce), mentre que el director adjunt de l'Àrea Territorial i Centres de la Fundació "la Caixa", Xavier Bertolín, ha relacionat el naixement d'aquesta iniciativa amb la necessitat de "dotar de competències als nanos perquè puguin utilitzar les eines del món que ve".
De fet, d'entre els 4 blocs en què es divideix el programa, el més destacat és el de treball i aprenentatge amb la placa Arduino, un "microcontrolador que permet mantenir la connexió directa entre el món físic i el món virtual, ideat per crear programes digitals que controlen elements interactius". El cofundador d'Arduino i professor associat de la universitat de Malmo (Suècia), David Cuartielles, ha fet explicat la multiplicitat d'aplicacions que té aquest "petit ordinador": des de donar vida a un telèfon mòbil a un comandament a distància, consoles, portàtils o càmeres fotogràfiques, entre d'altres.
"Es pot utilitzar en qualsevol camp en el què es requereixi un control", ha conclòs, per insistir que es tracta d'un "hardware i software lliure" perquè "no hi hagi límits econòmics en l'educació". Empreses com Apple, Nike o Microsoft utilitzen la tecnologia d'Arduino per diferents projectes, així com la majoria d'universitats del món.
En la demostració que s'ha dut a terme a l'Institut, els estudiants han ideat petits sistemes de control de llum i so a partir de la placa Arduino connectada als ordinadors, des d'on programaven les accions desitjades. "Amb el temps podrem fer qualsevol cosa. Els primers dies era difícil, però amb els dies li agafes la pràctica", reconeixia Òscar Ortega, de 15 anys.