MOBILITAT

L’etern viatge en tren de Lleida a Barcelona

Les més de tres hores de trajecte i les poques freqüències fan de la R12 una línia poc competitiva

L’etern viatge en tren de Lleida a Barcelona
Enric Revuelta
26/07/2016
4 min

LleidaDes del 4 de juliol fins al 2 de setembre, els usuaris de la línia R12, que enllaça Lleida i l’Hospitalet de Llobregat per Manresa, han de fer el recorregut entre Tàrrega i Cervera per carretera. El motiu són les obres de condicionament d’un terraplè de 400 metres que des de fa tres anys obliga els trens a circular a 20 quilòmetres per hora en un tram on es podria anar a 130. Les actuacions, que permetran reduir el viatge tres minuts, també han fet revifar les reivindicacions dels representants locals dels pobles per on passa la línia. El recorregut té una durada de tres hores i mitja, un temps excessiu perquè el servei sigui competitiu.

“Pel que sigui, penso que no s’ha apostat per aquesta línia”, explica Salvador Bonjoch, l’alcalde de Bellpuig i president del Consell Comarcal de l’Urgell. Bonjoch lamenta que es trigui tanta estona a arribar a Barcelona i proposa fer renéixer un front comú amb els alcaldes de les localitats per on passa la R12 per demanar millores en les freqüències i la velocitat del trajecte. En dos anys la puntualitat de la línia ha passat del 86% al 66,7%. Per la seva banda, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, reconeix que la R12 és una línia “molt perjudicada per uns temps de viatge molt poc competitius” pel que fa al trajecte entre Lleida i l’Hospitalet, que només compta amb tres trajectes al dia per sentit. Font, però, explica que la Generalitat treballa per reconfigurar el model de Rodalies, augmentar les freqüències en totes les línies, incloent-hi la R12, i reduir els temps de trajecte. De fet, assegura que, a principis del 2017 està previst que en el tram de Lleida a Cervera que forma part de les Rodalies de Lleida s’hi afegeixin cinc freqüències més, que se sumaran a les sis que hi ha ara en aquest tram.

La posada en marxa de les noves Rodalies de Lleida el 2015 va anar acompanyada d’una millora dels horaris de bus exprés per a tota la demarcació, que ha comportat un increment del nombre d’usuaris que utilitzen aquestes línies. Però els horaris no es van modificar per als trens regionals que uneixen Lleida amb Barcelona i Tarragona i que segueixen sent l’assignatura pendent. Pel que fa a la R12, que ha perdut un 15% de viatgers en els últims tres anys, Font explica que també n’augmentaran les freqüències, encara que no concreta de quina manera. Una opció és combinar trens regionals amb trens semidirectes, com ja passa a la línia R3, o bé a través d’un sistema de transbordaments. La línia té tres trams molt diferenciats que són el Lleida-Cervera, el Cervera-Manresa i el Manresa-l’Hospitalet. Font aposta per “dimensionar els punts intermedis” de la línia “amb uns serveis que permetin guanyar temps”. “El problema de la línia no són les puntes finals -diu, referint-se als usuaris de Lleida o Barcelona, que poden gaudir dels trens d’alta velocitat- sinó les localitats centrals”.

El recorregut, principal problema

L’opció de posar trens semidirectes, però, no la comparteix Ricard Riol, membre de la Plataforma pel Transport Públic (PTP): “Encara que guanyem 10 o 15 minuts, el tren seguirà trigant molta estona perquè és una línia que fa una volta impressionant i que realment per anar a Barcelona no pot competir ni amb l’autobús”. Riol proposa que tant la R12 com les altres dues línies de regionals de Lleida, la R13 i la R14, es basin en transbordaments i que els trajectes siguin curts. Creu que caldria un tren per sentit cada hora entre Lleida i Cervera i dos trens cada hora per sentit entre Lleida i Manresa, els dos trams on es concentren més usuaris. Des de la PTP defensen que, en cas que hi hagi usuaris que vulguin continuar el trajecte fins a Barcelona, podrien fer un transbordament a la capital del Bages, on comencen les Rodalies.

“La línia R12 és la línia més fàcil d’arreglar -diu Riol-. Si se solucionen les limitacions puntuals de velocitat, com el tram de la Granyanella, tindríem una línia ràpida, que no té trànsit de trens de mercaderies i a la qual no li cal patir les congestions dels túnels de Barcelona ni del corredor mediterrani”.

Els nous trens de la Pobla ja transporten viatgers

Els nous trens de la línia de la Pobla van transportar ahir els primers usuaris, després del viatge inaugural dels representants polítics de diumenge. Alguns hi van viatjar per motius laborals i altres per curiositat. És el cas del Josep, de 67 anys i veí de Balaguer (la Noguera), que es va desplaçar a la ciutat de Lleida expressament per gaudir dels nous trens. “He vingut per provar-los i, encara que tingui cotxe, no serà l’última vegada”, deia satisfet.

En canvi, la Margarita, veïna de Lleida, es va desplaçar ahir a Balaguer, com fa diàriament, per anar a treballar. “Els horaris ja m’anaven bé abans, però ara és un tren més ràpid i més còmode”, explicava en arribar a Lleida. També el Paulo, portuguès, es va desplaçar ahir mateix de Barcelona a Lleida expressament en alta velocitat per anar a la Pobla de Segur. “He viatjat per diferents països en tren i quan em van dir que s’estrenaven els nous combois vaig pensar que seria una bona oportunitat per veure la zona dels Pirineus”, explicava.

stats