SOCIETAT

Hi havia un sistema per limitar la velocitat en el tren de Santiago?

El tren estava entrant en una via tradicional i havia canviat el sistema de seguretat

L.d-r.
25/07/2013
1 min

BarcelonaEl tren Alvia que aquest dimecres va descarrilar a Galícia, a Santiago de Compostel·la, disposava de dos sistemes de seguretat: el més modern, anomenat 'ertms', i el tradicional, conegut com a 'asfa'. En el moment de l'accident el tren circulava per un tram de transició entre la infraestructura d'alta velocitat i la xarxa convencional i havia desactivat el sistema 'ertms', que no es compatible amb aquest tipus de via tradicional.

@page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } "La diferència es troba en la comunicació tren-terra. La comunicació amb el sistema 'asfa' no es continua, sinó només en moments puntuals. S'aconsegueix quan hi ha balises a terra, aproximadament cada quatre quilòmetres", explica a l'ARA Pere Macias, diputat del CiU al Congrés, i president de la Comissió de Seguretat Viària i Mobilitat.

El sistema 'ertms', amb contacte permanent entre tren i terra, pot reduir la velocitat de forma automàtica si el conductor la sobrepassa en qualsevol moment.

Segons fonts de la investigació del descarrilament, el conductor va reconèixer que anava a 190km/h, tot i que ara cal determinar per què va augmentar tant la velocitat, ja que s'acostava a una estació i sembla més lògic pensar que havia de reduir-la i no augmentar-la. "Si hagués anat a 120 km/h és probable que no hagués passat res", explica Macias.

Detalla que, tenint en compte que era un revolt molt pronunciat, no sorprèn la magnitud de l'accident. "En pocs moments s'ha d'absorbir tota l'energia provocada per la frenada sobtada a tanta velocitat, ja sigui per aixafament de vagons o volant pels aires", explica.

stats