El Govern es planteja reduir les bonificacions dels peatges a partir de l'1 de setembre
S'ajustaran a la baixa els descomptes per recurrència o alta ocupació si l'Estat no paga els 40 milions d'euros que deu a la Generalitat en matèria de peatges
BarcelonaEl departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant reduir a la baixa les bonificacions actuals en la tarifa dels peatges d'autopista, que preveuen un 30% de rebaixa per recurrència d'usuaris habituals i per als vehicles ecològics i del 40% per a vehicles d'alta ocupació.
El Govern aplicarà la mesura a partir de l'1 de setembre d'aquest any si l'Estat no paga a Catalunya els 40 milions d'euros que deu en matèria de peatges del 2011 i el 2012 i que la Generalitat no pot assumir. Així ho ha explicat aquest dilluns Damià Calvet, secretari de Territori i Mobilitat, en una reunió amb els alcaldes d'Alella (Maresme), Terrassa (Vallès Occidental) i Mollet del Vallès (Vallès Oriental).
Calvet ha destacat que la situació és difícil i "posa en risc" l'actual sistema de bonificacions dels peatges. Malgrat que ha descartat rotundament que el Govern es plantegi un encariment dels peatges, sí que ha reconegut que no podrà ampliar les bonificacions tal com havia previst i fins i tot acordat amb els municipis i les concessionàries. De fet, hauran de reduir-les si l'Estat no eixuga el deute amb Catalunya abans de dos mesos.
En aquest sentit, ha recordat que el pagament per part de l'Estat en matèria de peatges és d'obligat compliment, perquè així ho marca un reial decret. El fet que no pagui, ha afegit, situa la Generalitat en una situació "molt compromesa", perquè el pacte amb les concessionàries és del Govern."La factura augmenta cada dia" i la Generalitat "no té diner per pagar", ha afegit, i ha assegurat que l'actual equip de govern "no està disposat a fer la pilota més grossa".
1 de setembre, data límit
Amb tot, el número dos del departament ha reconegut que si l'Estat no paga els 40 milions d'euros que deu la Generalitat haurà de rebaixar a partir de l'1 de setembre l'actual sistema de bonificacions, que estableix un descompte del 30% de la tarifa del peatge per als usuaris que facin un nombre concret de viatges al mes i per als vehicles ecològics, i del 40% per a vehicles d'alta ocupació que transportin tres o més persones al conjunt de l'àrea metropolitana.