Clam pel traspàs total de Rodalies
El Govern portarà Adif als tribunals per denunciar els incompliments en inversions a la xarxa ferroviària
BarcelonaGovern, món local, patronals, sindicats i plataformes ciutadanes van escenificar aquest dimecres que han esgotat la paciència amb l’Estat pel que fa a la gestió de la xarxa ferroviària a Catalunya. En un acte unitari convocat al Palau de la Generalitat, més de 300 representants de les institucions i entitats civils van reivindicar el traspàs íntegre de Rodalies i Regionals perquè el Govern sigui l’únic gestor del sistema.
Però mentre aquest traspàs no arriba, la Generalitat apuja el to amb el govern espanyol i engega la via judicial, que consistirà a presentar un contenciós administratiu a l’Audiència Nacional contra Adif aquest divendres mateix per reclamar les inversions pendents a Catalunya, segons va anunciar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. El litigi, va dir Rull, arriba després que l’empresa pública d’infraestructures de l’Estat hagi menystingut el requeriment administratiu del Govern perquè complís aquests compromisos inversors pendents. La resposta d’Adif llavors va ser que no se sentia vinculada als pactes polítics fets entre la Generalitat i el ministeri de Foment. El Govern vol que sigui el jutge qui obligui l’empresa a complir-los.
“A cada incompliment, una resposta”, va avisar el president de la Generalitat, Carles Puigdemont. Va afegir que el Govern no seria més “pacient” amb els incompliments i que per això farà servir la justícia quan calgui. Al sistema judicial, Puigdemont va demanar-li “celeritat i independència”.
El president de la Generalitat va reivindicar que Catalunya està totalment “preparada” per assumir la gestió de Rodalies. Va demanar als assistents a l’acte d’ahir “unitat fins al final” per aconseguir el traspàs.
“Els ciutadans es mereixen uns serveis ferroviaris dignes”, van coincidir a demanar tant Puigdemont com el conseller Rull. I per aconseguir aquest objectiu, va dir Rull, només hi ha una sortida: gestionar completament tot el sistema ferroviari català. “Volem tots els trens, les vies, les estacions i les catenàries”, va insistir el responsable de Territori. La seva demanda té el suport del món local, que ahir va escenificar el front comú.
La “manca d’inversions” de l’Estat ha sigut el desencadenant de la situació crítica actual, va dir el conseller. I, per demostrar-ho, va repassar una sèrie de xifres que evidencien el mal funcionament que arrossega el servei de Rodalies. Dels 4.000 milions d’euros d’inversió pactats amb Adif entre el 2008 i el 2015, “només se’n van executar un 10%”, va dir Rull. En aquest període el servei va registrar 1.500 incidències. La puntualitat dels trens és ara del 88% a Rodalies, quan l’objectiu contractual fixat era del 97%, mentre que en els Regionals està al 50%, quan l’objectiu era arribar al 90%.
Suport del món local
Representants municipals de tot el territori van participar en l’acte d’aquest dimecres, entre els quals l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que va qualificar de “greuge humà” la situació que el servei ferroviari de Rodalies i Regional ha provocat a tot el territori català. En comptes d’unir-lo, va lamentar l’alcaldessa, l’ha fracturat. I va denunciar, a més a més, que la manca d’inversions de l’Estat hagi costat “vides humanes”, i va posar com a exemple el cas de l’estació de Montcada i Reixac.
El suport del món local en bloc va arribar també del vicepresident de l’Associació Catalana de Municipis, Josep Caparrós, que va defensar totalment el traspàs de Rodalies perquè és “just i necessari”. El president de la Federació de Municipis de Catalunya, Xavier Amor, també s’hi va sumar i va demanar un canvi “immediat” en la gestió. La unitat exhibida a Catalunya va topar amb el silenci, de moment, per part del govern espanyol, que és qui haurà de moure peça un cop es concreti el litigi del Govern.