La Generalitat obre un expedient informatiu a Renfe pels retards de Rodalies d'aquesta setmana
La resolució podria acabar amb una sanció de fins a 1,42 milions d'euros pels 237 trens afectats
BarcelonaEl director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, ha anunciat aquest dijous que la Generalitat obrirà un expedient informatiu a Renfe Rodalies pels retards acumulats des de dissabte passat de diferents línies de Rodalies. Els retards han afectat un total de 237 trens, dels quals 44 han quedat suprimits, segons ha informat Font.
Aquest expedient informatiu a Renfe serà el segon que obre la Generalitat, després que el maig del 2011 en presentés un altre. La modificació de les lleis òmnibus la tardor del 2011 permet que per primera vegada l'expedient informatiu acabi amb una sanció que en aquest cas podria arribar fins a un màxim d'1,42 milions d'euros.
Ricard Font ha explicat que aquests retards entre dissabte i aquest dijous són totalment injustificats i cal trobar els motius que han provocat una incidència que ha afectat milers de ciutadans del servei de Rodalies.
El mateix Font ha manifestat que, com a titular del servei de Rodalies, la Generalitat no pot admetre que una presumpta vaga encoberta dels maquinistes afecti el servei, del qual Renfe és responsable del bon funcionament. En tot cas, serà el resultat de l'expedient informatiu el que determini les causes dels retards i si aquestes són susceptibles d'acabar en sanció.
El calendari previst de finalització d'aquest expedient sancionador pot ser d'un mes i a partir d'aquest moment, condicionat a la seva resolució, la direcció general de Transport i Mobilitat podrà decidir la presentació d'una sanció o no.
En aquest cas, la llei determina que la sanció seria de caràcter lleu i es preveu una multa entre 0 i 6.000 euros per tren afectat. Si la sanció fos greu, la llei preveu una multa entre 6.000 i fins a 30.000 euros per tren. Font ha deixat clar que en aquest cas es tracta d'incidències de caràcter lleu.
Possible primer expedient sancionador
El director de Transport i Mobilitat ha dit que aquest podria ser el primer expedient informatiu que es resol des de la seva pròpia direcció general que podria acabar en sanció. Aquesta possibilitat de sanció és una capacitat que la Generalitat ha assumit des de la modificació de les lleis òmnibus aprovades la tardor del 2011, que donen instruments legals sancionadors al Govern en cas de deficiències en els serveis ferroviaris competents de la Generalitat.
Font ha explicat que ara, amb aquesta capacitat sancionadora, té tot el sentit obrir un expedient informatiu que pot o no acabar en sanció, condicionat a la seva resolució. En relació amb la justificació que tenia l'obertura de l'anterior expedient sancionador el maig del 2011, quan no hi havia capacitat sancionadora, el director general ha explicat que en aquell moment era necessari informar els usuaris afectats dels motius de les incidències del servei.