La Generalitat exigeix a Foment les inversions necessàries per evitar l'estrès a les Rodalies de Barcelona
El director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, no vol buscar culpables en l'accident de Sant Andreu Arenal de diumenge i evita el xoc amb Renfe
Barcelona"És insostenible continuar d'aquesta manera, en els últims dos anys hem tingut quatre accidents als túnels de Barcelona de Rodalies, dos al Clot, un a Sants i aquest a Sant Andreu Arenal", ha recordat Pere Padrosa, director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat.
Padrosa ha volgut sortir públicament a recordar que aquests túnels suporten un estrès de trens excessiu –1.000 trens diaris–, i que el ministeri de Foment ha de començar ja a fer les inversions en seguretat: "Hem d'exigir que els responsables posin totes les mesures, i nosaltres posarem tota la pressió necessària perquè sigui així".
"Hi ha inversions que tenen a veure amb el manteniment, d'altres amb la infraestructura, per evitar retards per baixades de tensió, i d'altres amb el sistema de senyalització, que hauria de ser millorat", ha recordat Padrosa, però alhora ha volgut ser comprensiu amb el govern espanyol: "No exigim totes les inversions de cop amb les restriccions pressupostàries que hi ha, però exigim que es comencin de seguida, i es facin".
Respecte a l'accident concret de diumenge a Sant Andreu Arena, on va descarrilar l'últim vagó d'un comboi per un canvi d'agulles, Padrosa ha explicat: "No hi ha cap sistema de seguretat completament automàtic, però hi ha sistemes que poden minimitzar aquests impactes, i això és el que hauríem de fer". I ha afegit: "Els quatre accidents en dos anys són per diferents motius, però sí que es posa de manifest l'estrès sobre la xarxa viària, i aquest estrès es passa al factor humà que hi ha al darrere, que també el pateix".
Des de la Generalitat, però, han evitat en tot moment la topada dialèctica amb Renfe per aquest darrer accident. "No es tracta de buscar un culpable, però cal trobar la solució per relaxar la infraestructura". I preguntat sobre si obriran un expedient a Renfe, com en els casos anteriors, Padrosa ha dit: "No obrirem expedient fins que no tinguem l'informe acabat, perquè no sabem on pot caure la responsabilitat. Hem de fer una reflexió important sobre les inversions, i hem de buscar una solució, no arreglem res obrint un expedient".
"No entrarem en una guerra oberta, en absolut, la nostra voluntat és que les Rodalies funcionin bé", ha dit. I sobre si l'accident de diumenge pot afectar la rescissió del contracte amb Renfe, ha afirmat: "Ens queden dos anys, i hem iniciat un camí junts, i no crec que això afecti aquesta relació".