Espanya encapçala el fracàs escolar i l'atur juvenil a Europa

Un de cada tres joves deixa els estudis després de la secundària, quan la mitjana europea és un de cada cinc

Efe
16/10/2012
2 min

ParísEspanya és el primer país d'Europa en termes de fracàs escolar i de baixa inserció laboral dels seus joves, segons dades recollides per l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) a l'edició 2012 de l'estudi anual 'Educació per a tothom" (EPT), publicat avui.

Un de cada tres joves espanyols d'entre 15 i 24 anys van deixar els estudis abans d'acabar l'educació secundària, davant la mitjana europea, que és un de cada cinc, d'acord amb l'estudi que recull el progrés dels objectius educatius fixats a Dakar el 2010, que s'han d'acomplir el 2015.

Per als responsables de l'informe, les xifres d'abandonament escolar a Espanya són "preocupants", ja que es tracta d'un país "durament colpejat" per la crisi i on l'atur juvenil va superar el 50% el març d'aquest any.

La falta de competències professionals dels joves europeus "els aboca a desaprofitar el seu potencial, els fa perdre oportunitats de feina i els impedeix ajudar els seus respectius països a tornar a la prosperitat", assenyala l'estudi, on s'assevera que, en temps de crisi, dotar-los d'eines és "més essencial que mai".

Els autors de l'informe van constatar que entre el 2007 i el 2009 els índexs d'atur entre els joves europeus que no havien completat els seus estudis van augmentar "de forma àmplia", amb l'excepció d'Alemanya, tot i que Espanya va ser, sens dubte, "el més afectat" de tots les països del continent.

L'estudi recupera, a més, el terme 'ni-ni' (ni estudien ni treballen), i assenyala que "almenys un quart dels joves espanyols que van deixar els estudis en acabar el primer cicle d'ensenyament secundari i una cinquena part dels que van abandonar-los després del batxillerat, en l'actualitat tampoc no tenen feina".

"Crear llocs de treball 'per se' no ens ajudarà a sortir de la crisi", segons van indicar els autors, per als quals "Europa ha de formar joves amb competències professionals adequades, amb experiència prèvia i amb capacitat d'adaptació a les noves tecnologies".

Per això, des de la Unesco s'insisteix a fomentar les pràctiques i a millorar la formació professional, com s'ha fet "amb gran èxit" a Alemanya, per tal de preparar els joves per al futur laboral.

L'esforç val la pena, segons els càlculs de la institució, que estima que cada dòlar invertit en educació i en competències suposa un retorn de 10 dòlars per a l'economia del país inversor.

stats