Aquest divendres s'obre per sorpresa un tram de 5 km de l’autovia A-27 entre Tarragona i Lleida, dos dies abans del 20-D

Foment no en pot fer cap acte públic d'inauguració per les eleccions. La infraestructura ha acumulat diversos anys de retard i el govern del PP ha posat en servei 22 quilòmetres en tres fases diferents

Les obres a l'A-27 ja han acabat
Dani Revenga
17/12/2015
3 min

TarragonaEl subdelegat del govern central en funcions a Tarragona, Jordi Sierra, ha anunciat aquest matí, i per sorpresa, que aquest mateix divendres entrarà en funcionament el tercer tram de l’autovia A-27: cinc quilòmetres per circumval·lar la ciutat de Valls. Sierra va assegurar, a més, que l’any que ve començaran les obres del quart tram, el que enllaçarà amb Montblanc, que és el més complex i de més envergadura, ja que suposa una inversió de 86,4 milions d’euros per construir un túnel sota el Coll de Lilla.

El subdelegat del govern a Tarragona ha fet aquest anunci tres dies abans de les eleccions generals aprofitant l’acte de presentació del nou cap de la policia judicial d’informació de la Guàrdia Civil a la demarcació de Tarragona. El traçat de l’autovia entre Tarragona i Valls dóna resposta a la mobilitat entre les dues capitals de comarca, però no a la veritable raó de ser de l’A-27: la connexió viària de qualitat entre el litoral tarragoní amb Lleida les zones interiors de Catalunya i la península, que fins ara s’ha de resoldre assumint una volta de 70 quilòmetres per l’autopista AP-7.

L’autovia A-27 arriba  a Valls a pas de tortuga “Aviat” es prendrà  una decisió amb els camions a la N-340

A pas de tortuga

Tarragona-El Morell-Valls

En els últims 2 anys, el govern del PP ha portat a la pràctica amb l’A-27, una infraestructura planificada fa més de tres dècades i que acumula més de 6 anys de retard d'execució, una estratègia de petites inauguracions cada menys de 10 quilòmetres.

L’agost de 2013, la ministra de Foment va tallar la cinta del primer, de només 7 quilòmetres, que unia Tarragona amb el poble d’El Morell. Una inauguració que va provocar les crítiques dels agents del territori, que es van queixar que aquest tram no aportava res en una infraestructura concebuda per millorar les comunicacions amb Lleida i l’interior de la península.

El passat mes d’octubre entraven en funcionament 9 quilòmetres més, del Morell fins a Valls. I ara, dos dies abans del 20-D arriben aquests 5 quilòmetres corresponents a la variant de Valls i la promesa que el tram més important es començarà a construir l’any que ve, un cop superades, segons Sierra, les “dificultats tècniques” que plantejava el túnel sota el Coll de Lilla. Aquest cop, però, no podrà venir la ministra de Foment, Ana Pastor, a a tallar la cinta ja que la llei ho prohibeix.

Amb l’arribada a Montblanc, el connexió per via ràpida entre Tarragona i Lleida es completaria enllaçant amb l’autopista AP-2 (de pagament), ja que el tram de l’A-27 fins a Lleida no té cap previsió en el calendari.

La història de l'A-27

Retards i retallades

L’A-27 es va programar als pressupostos generals de l’Estat l’any 2006, va començar a construir-se el 2008 amb dos anys de retard, es va paralitzar el 2010 amb les retallades del govern de Zapatero, i l’executiu del PP l’està fent realitat amb comptagotes.

Acabar l’autovia A-27 és una reivindicació històrica dels sectors econòmics de Tarragona, en particular del petroquímic o del Port, que tenen en aquestes zones interiors un dels seus mercats de referència per a la distribució dels seus productes. En l’altra direcció, el potent sector agroalimentari de les comarques lleidatanes l’exigeix perquè canalitzaria bona part de les seves exportacions des del Port de Tarragona. Un altre sector que espera que es completi aquesta autovia és el turístic de la Costa Daurada, que té en zones com Lleida, Aragó, La Rioja, el País Basc o Navarra alguns dels seus principals mercats emissors.

stats