El govern de Colau xifra en 100 milions la inversió per enllaçar el tramvia
La regidora de Mobilitat insisteix que es vol que el projecte sigui 100% públic i l'oposició critica que s'hagi fet l'anunci d'inici d'obres sense més concrecions
BarcelonaFet l'anunci oficial que el govern d'Ada Colau tira endavant el projecte d'enllaçar les dues xarxes de tramvia per la Diagonal i que preveu començar obres l'any que ve, aquest divendres se succeeixen les reaccions tècniques i polítiques: les ja habituals declaracions d'amor i odi a aquest mitjà de transport públic en superfície. Mentre els grups polítics de l'Ajuntament –amb qui Colau haurà de consensuar el projecte– expressaven els seus dubtes a la reforma, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, en donava més detalls en una entrevista a Catalunya Ràdio. Tot i insistir que tot està subjecte a la dotzena d'estudis que s'estan fent i que es preveu tenir enllestits a finals de febrer, Vidal ha remarcat que el seu equip xifra en uns 100 milions d'euros la inversió necessària per dur a terme aquesta obra. I ha insistit que es vol que aquesta inversió sigui eminentment pública.
De fet, a banda de deixar clar que el recorregut triat per fer la connexió pendent entre la plaça de les Glòries i la de Francesc Macià era la Diagonal, BComú també portava en el seu programa electoral l'objectiu d'intentar que aquest transport passés a ser explotat –si més no, en part– per un operador públic, ja que ara l'explotació del tramvia està en mans privades. Vidal ha remarcat que seran els estudis previs encarregats els que acabaran de concretar la inversió necessària per fer aquest enllaç. En total, s'han de construir quatre nous quilòmetres de via.
Les reaccions polítiques a l'anunci han estat les previsibles. Des de l'oposició frontal de CiU i PP, que consideren que el referèndum organitzat el 2010 sobre la reforma de la Diagonal ja va recollir el rebuig ciutadà a la connexió, fins als dubtes d'ERC i PSC, que tot i veure amb bons ulls el projecte, demanen concrecions. ERC, que ha definit la connexió com "l'obra del segle", ha demanat que no s'actuï amb "presses" i que es facin tots els estudis i es tinguin en compte tots els itineraris. Els republicans, de fet, havien posat sobre la taula l'opció de fer aquest enllaç soterrat.
El PSC, al seu torn, també ha titllat de "precipitat" l'anunci de Colau i ha demanat que s'acompanyi de pressupost i del necessari consens polític. També la CUP ha criticat que no se'ls hagi comunicat abans el projecte, que es presenti abans de tenir els estudis tancats i ha avisat que la formació no avalarà cap privatització.
Com va avançar l'ARA, el projecte que l'Ajuntament té sobre la taula és limitar a dos carrils per sentit la circulació de vehicles privats a la Diagonal i reservar l'espai central per al tramvia, les bicicletes i els vianants. Això implicarà un canvi per a l'autobús que podria passar a compartir espai amb el Tram o a circular pels laterals. El tramvia es concebrà com una línia més de la nova xarxa de bus.