INFRAESTRUCTURES

La ‘CarRatera’, un documental sobre la polèmica C-55

David Villarreal filma la preocupació del territori per la perillositat de la via

David Villarreal, autor del documental, davant de la carretera C-55.
Pilar Màrquez Ambròs
04/07/2016
2 min

BarcelonaQuan David Villarreal (Navarcles, 1994) va escollir la carretera C-55 com a tema del seu documental no es feia del tot a la idea de la profunditat de la problemàtica que es disposava a tractar. Només coneixia la via com a usuari, perquè és la carretera que utilitza per baixar a Barcelona i anar a la universitat. “M’he trobat amb molts problemes i cues interminables”, explica. Quatre mesos de feina després i havent recollit el testimoni d’una quinzena de persones, entre les quals familiars i víctimes d’accidents de trànsit, polítics, periodistes i membres de la plataforma d’usuaris No Més Morts a la C-55, va entendre que les retencions “són la punta de l’iceberg” i que aquesta via de connexió amb Barcelona “té un pilot de problemes molt més grans”.

Hi ha el clam perquè s’hi faci el desdoblament i el debat sobre alliberar de peatge la C-16. També la irritació del territori per unes obres que “n’han reduït l’accidentalitat, però que l’han deixat en unes condicions insuficients, amb una mitgera que separa el carril d’anada i tornada”, indica David Villarreal.

El títol del documental, de 10 minuts i que recull diferents punt de vista, defineix la via sense embuts: CarRatera. “És un format que permet que es visualitzi fàcilment, que se’n parli”, subratlla. Villarreal està a punt d’acabar comunicació audiovisual a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i CarRatera és el seu treball final per a una de les assignatures que està cursant.

L’objectiu ara és conscienciar sobre el que suposa la C-55: “L’única alternativa per als 34.000 vehicles diaris que hi passen de mitjana és pagar el costós peatge de la C-16 -diu Villarreal-. Tot plegat afecta el Bages, però també el Moianès, el Berguedà i el Solsonès”, apunta.

Mobilització constant

CarRatera comença amb la mobilització del 2 d’abril per la mort de la jove Mònica Naranjo, de només 20 anys. “Justament quan vaig escollir el tema hi havia hagut l’accident. La Mònica tenia un any menys que jo -recorda Villarreal-. Vaig anar a aquell tall de carretera i va ser on vaig començar a gravar. És un tipus de protesta que la plataforma No Més Morts a la C-55 i la Federació d’Associacions de Veïns de Manresa (FAVM) organitzen sempre que hi ha una víctima mortal, per recordar i reivindicar”, afegeix. El documental compta que des de l’any 2000 hi ha hagut 1.251 accidents i 107 víctimes mortals a la C-55.

David Villarreal parla de Josep Antoni Bravo i Maria Àngels Egea, que fa anys van patir un accident en què va morir el pare d’ell i el fill que esperaven, i recorda que li havien explicat que el més dur és que després d’un tall “sempre n’hi ha un altre”. La parella fa temps que està implicada en aquesta reivindicació. “Tenien raó”, afegeix Villarreal. Quatre mesos després de la mobilització per Naranjo, dissabte passat a Olesa de Montserrat ja se’n va fer un altre, en aquest cas per l’atropellament mortal de David Espinosa, un jove de 18 anys.

stats