Begudes energètiques sota sospita arran del cas Monster
La investigació per part de l'Administració d'Aliments i Fàrmacs dels EUA (FDA) de cinc morts que podrien estar relacionades amb el consum de la beguda encén el debat
BarcelonaLes begudes energètiques estan sota sospita als Estats Units. Mentre que països com el Canadà, França o l'Índia estan regulant les quantitats de cafeïna que poden contenir aquestes begudes –com per exemple les de la coneguda marca Red Bull–, als EUA, on el seu consum viu un increment radical, no hi ha límits.
Això permet que al mercat nord-americà hi hagi begudes com la Mio Energy, cada cullerada petita de la qual allibera 60 mil·ligrams de cafeïna –l'equivalent a 17 centilitres de cafè, o quasi una tassa–. L'ampolla sencera conté 18 cullerades, o 1.060 grams de cafeïna, quantitat més que suficient per afectar la salut, i fins i tot dur a l'hospital els infants i alguns adults, segons els especialistes.
O també la Monster Energy, al centre de la polèmica aquests dies després que el 'New York Times' tragués a la llum els informes rebuts per la Food and Drug Administration, la FDA (Administració d'Aliments i Fàrmacs dels EUA), sobre les morts de cinc persones després d'haver consumit aquesta beguda. Segons una portaveu de la FDA citada pel rotatiu novaiorquès, l'agència va rebre informacions d'aquestes cinc morts amb possibles vincles amb la beguda, a més d'un atac de cor no mortal i altres incidents com dolors abdominals, vòmits, tremolors i arítmies.
L'obtenció d'aquesta informació per part de la mare d'una de les víctimes, una adolescent de 14 anys de l'estat de Maryland, va dur-la a denunciar l'empresa de Monster. La nena va morir al desembre per una arítmia, després de consumir grans quantitats de la beguda durant dos dies consecutius. Segons l'autòpsia, citada a la denúncia, la causa va ser una intoxicació de cafeïna, que va exacerbar un problema cardíac ja existent.
El boom de les begudes energètiques
Els informes, no obstant això, no relacionen els incidents amb la beguda i no deixen clar si hi van influir altres factors, com l'alcohol o les drogues. La FDA argumenta que encara està estudiant els casos, però apunta que és responsabilitat dels fabricants investigar les acusacions de morts o ferides relacionades amb ells. Tot plegat, però, està aixecant polseguera als EUA, i moltes veus qüestionen tant el paper de l'agència com l'escàs control de les empreses.
Recentment, diversos congressistes ja han demanat a la FDA que reguli les quantitats de cafeïna en un sector que viu un autèntic fenomen a les botigues: fins i tot supera en vendes els refrescos tradicionals en alguns establiments, segons el 'New York Times'. L'any passat, les vendes de begudes energètiques als EUA van augmentar un 16%, fins a un rècord de 8.900 milions de dòlars. Els darrers sis anys, el consum s'ha quasi doblat i ha arribat a més de 4.500 milions de litres.
El fenomen també ha dut a una multiplicació per 10 de les visites a urgències relacionades amb aquestes begudes en quatre anys, fins a les 12.000 que es van registrar l'any 2009 –l'últim de què hi ha dades.
Productes per a adolescents, sense regulació
La marca Monster ven begudes amb noms com Monster Assault (Assalt Monster) o Monster Heavy Metal, i les seves etiquetes adverteixen que el seu consum no és apte per a infants –grup que la indústria categoritza per sota dels 12 anys– ni per a persones "sensibles" a la cafeïna. No obstant això, les normes actuals de la FDA no obliguen les companyies a detallar els nivells de cafeïna a les seves begudes i, encara més, les empreses poden triar si vendre-les com a begudes o com a suplements dietètics, dues categories amb normes diferents pel que fa a l'etiquetatge. A més, el màrqueting d'aquestes marques va dirigit de manera agressiva i dràstica als adolescents i els joves.
Un representant del govern canadenc ha afirmat, per explicar el topall de cafeïna que el seu executiu imposarà a les marques: "Si té aspecte d'ànec i claca com un ànec, hauria d'estar regulat com un ànec".