Barcelona estrena un servei de 'motosharing' elèctric
El MOTIT permet reservar la moto a través de la web o del mòbil i recollir-la al carrer per retornar-la al lloc de destinació escollit
BarcelonaBarcelona fa una passa més en la incorporació de vehicles elèctrics. Aquest cop, de la mà d'un projecte de la fundació privada Creafutur que ha portat a la pràctica Going Green: la iniciativa de 'motosharing' elèctric MOTIT. Es tracta d'un servei que permet reservar una moto a través de la pàgina web o del propi 'smartphone' i lligar el lloc on es recull i el lloc on es deixa, que serà el punt de destinació escollit pel client. No hi haurà, doncs, punts específic de recollida al carrer com si es tractés d'estacions de Bicing i tampoc furgonetes que transportin els vehicles d'un lloc a un altre per anar satisfent la demanda.
Com ha explicat en la presentació d'aquest matí el director de Going Green, Gonzalo Alonso, MOTIT funcionarà a través d'un sistema tecnològic per fer predicció d'ús i d'un conjunt d'incentius als clients per acabar de fer coincidir el lloc de recollida i de retorn de les motos. D'aquesta manera, es pot reduir el cost del servei per a un usuari si s'avé a retornar la moto una mica més a prop del lloc on el següent client voldrà recollir el vehicle.
En funció del tipus de reserva –es pot fer per un trajecte concret, per un període de temps, de forma periòdica (per exemple, cada dilluns al migdia) o per seguir una guia turística–, l'usuari paga per temps o per distància. El preu per quilòmetre és de 0,45 euros i de cinc euros per hora. Segons Alonso, si es té en compte que el trajecte mitjà per Barcelona és de tres quilòmetres, el preu del servei se situarà al voltant de l'euro i mig.
La moto, que porta una pantalla de set polzades que guia l'usuari fins a la destinació, permet una velocitat màxima de 65 km/h (limitada electrònicament) i té autonomia per a 40 o 60 quilòmetres. Aquests vehicles tenen bateries extraïbles per facilitar els recanvis. El servei de lloguer inclou un casc, que es troba a la moto en el moment d'agafar-la. Es calcula que cada moto tindrà uns vuit usuaris diaris. La iniciativa engega ara amb 50 motos a Barcelona i la idea és arribar a les 500 l'any que ve.
La idea de l'empresa, juntament amb Creafutur, és exportar aquesta iniciativa, que com ha remarcat durant la presentació l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el tinent d'alcalde Antoni Vives "sorgeix de l'emprenedoria de Barcelona" i és un bon exemple de la col·laboració públic-privada. Abans de l'estiu, es preveu tenir-la funcionant, també, a punts com les Balears, les Canàries o València, però també s'estudien expansions a ciutats europees d'Itàlia, França o Alemanya i, fins i tot, la implantació a campus universitaris dels Estats Units i ressorts turístics de l'Amèrica llatina.Creafutur, a més, treballa en la idea de poder oferir un servei similar amb d'altres vehicles elèctrics.