Alemanya pagarà als directius dels trens segons la puntualitat
Deutsche Bahn estudia mesures per reduir els retards
Munich“Malauradament, la qualitat de la xarxa ferroviària i els valors de puntualitat no són actualment en cap cas acceptables”. Amb aquesta contundència s’expressa el president del sindicat de maquinistes d’Alemanya (GDL), Claus Weselsky, per sintetitzar la sensació que tenen una gran majoria d’usuaris dels ferrocarrils i trens alemanys.
En aquest context de plena consciència del problema, el consell d’administració de l’empresa estatal ferroviària, la Deutsche Bahn, té previst decidir dimecres vincular el salari del president de la companyia, Rüdiger Grube, a la puntualitat dels trens. “Les primes per èxit de tota la junta directiva han de quedar lligades a partir del 2016 als valors de puntualitat”, va avançar la revista econòmica Wirtschaftswoche citant fonts de membres executius de Deutsche Bahn. Aquesta mesura seria tota una novetat. Fins ara aquests criteris només eren practicables als responsables directes de la gestió del transport de persones i d’infraestructures, però no a Grube o altres alts càrrecs.
A l’espera de la reunió de dimecres, Deutsche Bahn no va voler comentar res sobre la informació publicada per Wirtschaftswoche, que recull que Grube té un salari fix de 900.000 euros l’any i que amb primes incloses va guanyar el 2014 uns 2,4 milions d’euros. L’any passat tots els membres directius de Deutsche Bahn van percebre 10,4 milions d’euros, dels quals gairebé 4 milions com a remuneració fixa. “Tota la directiva ha de ser valorada en el futur en funció de la qualitat de les infraestructures”, va insistir Weselsky.
Un problema real
Els trens alemanys tenen veritablement un problema de puntualitat. Arribar a temps al destí és per als viatgers gairebé una qüestió de sort. Sobretot en trens de llarga distància s’agreugen els inconvenients: gairebé un de cada tres trens és impuntual, segons una estadística de la mateixa Deutsche Bahn. “Els retards són, malauradament, un reflex de la situació general”, va admetre recentment un portaveu de l’empresa al Frankfurter Allgemeine Zeitung. Les causes són “una desafortunada barreja de factors pertorbadors”, entre els quals cal comptar les tasques de renovació de la xarxa o la lenta distribució de nous trens que pal·liïn la falta de locomotores.
Deutsche Bahn té previst invertir 28.000 milions d’euros en les millores de la xarxa ferroviària, però alhora les obres empitjoren la puntualitat, ha advertit Grube. Per a l’empresa, un tren és puntual quan arriba menys de sis minuts més tard de l’hora assenyalada. Al setembre va ser el cas de només un 71% dels trens de llarga distància. La companyia ferroviària alemanya admet que cada cop té més problemes amb els retards i que això li genera encara més costos. Quan un tren arriba 60 minuts més tard a l’estació de destí hi ha una compensació per a l’usuari del 25% del preu del bitllet, o del 50% si el retard és de 120 minuts o més.
En trens de rodalies i ferrocarrils urbans també es registren nombroses queixes dels viatgers. A Berlín i els seus voltants els serveis són puntuals en entre un 90% i un 94% dels casos. És clar que per a Deutsche Bahn tot el que sigui un retard de 5:59 minuts no compta, però sovint pot passar que els usuaris no arribin a temps d’agafar un enllaç de ferrocarril desitjat. Les estadístiques de l’empresa ferroviària, d’aquesta manera, són més bones que la seva reputació social.