Adif diu que el sobrecost detectat a l'AVE a Barcelona s'explica per les presses en la inauguració
"Va caldre molta obra complementària i d'emergència", ha detallat el portaveu d'Adif, Iñaki Garay
BarcelonaEl portaveu de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), Iñaki Garay, ha afirmat aquest dimecres que el sobrecost detectat pel Tribunal de Comptes en les obres de l'AVE a Barcelona –un 230% en algun tram– es podria haver produït perquè el 2008 el govern "tenia pressa per acabar i complir els terminis".
En declaracions a la Cope, Garay ha recordat que en aquelles dates hi va haver molts problemes i forats. "Va caldre molta obra complementària i d'emergència", ha detallat, i va afegir que això podria justificar aquests sobrecostos que investiga el Tribunal de Comptes en un informe de l'any passat en el qual es diu que "s'havien saltat molts procediments".
Respecte a l'operació Yogui, que investiga una possible malversació de fons públics en el tram Sagrera - nus de la Trinitat, ha deixat clar que la Fiscalia no ha demanat a l'empresa documentació sobre altres trams de l'AVE, només sobre aquest, l'any passat, i no ha tornat a demanar més informació.
Garay ha explicat que l'auditoria interna anunciada per la ministra de Foment, Ana Pastor, consistirà a revisar les obres que estan sota sospita, en els seus aspectes econòmics i també en els tècnics, a partir dels informes mensuals, les fotos i els assajos que es van fent durant les obres, i a més es poden fer proves addicionals per revisar "de dalt a baix les característiques de l'obra".
El portaveu d'Adif ha afegit que els controls d'aquests contractes públics són prou estrictes, perquè hi ha "molts ulls a l'aguait", supervisors, interventors i assessoria jurídica, però pot ser possible el malbaratament, com ara investiga la Fiscalia, "si [els implicats] posen en comú els seus interessos".
Així, ha confiat que acabin les investigacions i es conegui "la magnitud" del frau. A més, ha apostat perquè, si existeixen escletxes en el procediment, es perfeccioni.