ESTIU AGOST ATÍPIC

El turisme cultural i de compres venç la pluja

Comerços i museus es beneficien d’una meteorologia adversa que fa patir els allotjaments del litoral

M. Toro / E. Escriche
16/08/2014
4 min

BarcelonaLa pluja, l’endarreriment de vacances dels turistes francesos i holandesos, el Mundial de futbol del Brasil o la caiguda del turisme rus -com a conseqüència de la crisi amb Ucraïna i la devaluació del ruble- van ser alguns dels factors pels quals el sector turístic català va viure un juliol fluix, sobretot durant la primera quinzena. Les xifres d’ocupació, tant a les zones de costa com a les comarques d’interior, van ser lleugerament inferiors a les de l’any passat. I, en la lluita per mantenir un nivell de visitants semblant, en diversos punts de la Costa Daurada es van veure obligats a fer ofertes i a rebaixar els preus dels allotjaments entre un 10% i un 40%. Fins i tot Barcelona, que durant tot l’any manté un nivell turístic elevat, va notar un petit sotrac durant les primeres setmanes d’estiu. Així, el mes d’agost es va convertir en l’esperança dels hotels, apartaments i càmpings del país per millorar els registres i tancar la temporada amb un bon gust de boca.

La recuperació del turisme interior, que acostuma a fer vacances a l’agost, així com l’arribada de visitants dels tradicionals mercats europeus els últims dies de juliol van convidar a l’optimisme el sector hoteler de la Costa Brava, que preveu assolir aquest mes una ocupació aproximada del 92%, una xifra semblant a la que apunten els hotels de la Costa Daurada. Els càmpings del litoral també auguren una ocupació a l’alça, d’entre el 75% i el 85%. Les previsions, però, estan subjectes a l’arribada del bon temps. I després de quinze dies d’agost amb un degoteig de pluges constants, el sector turístic podria veure rebaixades les seves expectatives, com a mínim pel que fa al turisme de proximitat i les reserves d’última hora. Però si les inclemències del temps fan patir alguns, també en beneficien d’altres. El sector cultural i el comercial noten un increment del seu públic quan el turisme de sol i platja no és una opció agradable.

El creixement del ‘shopping’

“Quan no fa sol i el temps no és adequat per estar a la platja, la gent aprofita per anar de compres”, afirma Gabriel Jené, president de Barcelona Shopping Line. Explica que les compres a Catalunya van pujar un 5% aquest juliol respecte al mateix període de l’any passat. Amb la pluja, la gent aprofita per comprar en botigues de totes les ciutats turístiques del país, no només a Barcelona. Aquest fet és especialment visible els dissabtes d’estiu: “Són bons per al sector quan la meteorologia és adversa”.

També ho han notat els comerciants d’un dels epicentres del shopping a Catalunya: La Roca Village. “Com passa cada estiu, un dia plujós suposa un increment potencial de compradors”, confirmen fonts del centre comercial. La Roca Village disposa d’un servei de bus directe des de la Costa Brava, un clar incentiu en dies grisos per als turistes allotjats als establiments del litoral gironí. Entre els clients del centre hi ha un 56% d’estrangers, sobretot russos i xinesos. En les últimes setmanes també s’ha notat un increment del públic àrab, coincidint amb el final del Ramadà.

Més visitants catalans

La muntanya de Montserrat és un dels espais més visitats de Catalunya, un privilegi que amb tota probabilitat mantindrà aquest estiu, en part, gràcies a la inestabilitat meteorològica. “La pluja i els dies de sol ens penalitzen, però quan està ennuvolat hi ha un petit repunt de visitants catalans”, admet el gerent del Patronat de la muntanya, Xavier Aparicio. Les xifres li donen la raó. Al juliol van accedir a l’espai 20.363 vehicles, 2.000 més que en el mateix període del 2013. En canvi, el que ha punxat és el turisme estranger. El mes passat van arribar al recinte 1.676 autobusos, mentre que fa un any ho van fer un total de 1.880. A més del temps, l’increment del turisme català també s’explica per la reactivació de l’economia. “La crisi ja no és tan significativa com en els últims anys. El visitant de l’àrea metropolitana de Barcelona torna a sortir i això es nota”, detalla Aparicio. A més, tant en els apartaments que hi ha a la muntanya, coneguts com a cel·les, com a l’hostal s’ha aconseguit penjar el cartell de complet aquest agost. Un altre dels espais amb una afluència de turistes envejable durant tot l’any és la Pedrera de Barcelona. Tot i que no ha augmentat el nombre de visitants a l’obra d’Antoni Gaudí com a conseqüència del temps inestable, tampoc ha disminuït. Les habituals cues dels mesos d’estiu s’han mantingut. “Si plou hem de tancar l’accés al terrat, però la gent aprofita per visitar igualment l’exposició de l’Espai Gaudí”, admet Montserrat Xixons, directora de comunicació de la Fundació Catalunya - la Pedrera. La mateixa entitat disposa de l’espai Món Sant Benet, a la comarca del Bages, on sí que hi ha hagut un repunt del nombre de turistes durant el juliol i els primers dies d’agost. “Ho tenim tot ple, tot i que el Bages no acostuma a ser un dels principals destins turístics”, apunta la portaveu de la Fundació. Un fet que, puntualitza, podria estar relacionat amb la recerca d’alternatives a les tradicionals vacances a la costa.

Més cues als museus

Si la muntanya de Montserrat i la Pedrera són dos dels espais que atreuen més turistes, el Museu Dalí de Figueres (Alt Empordà) és el segon més visitat de Catalunya amb més d’1,3 milions de persones. Només el supera el del Futbol Club Barcelona, que l’any passat va rebre un milió i mig de visitants. Els dies grisos d’aquest estiu s’han pogut veure des de primera hora del matí llargues cues per comprar l’entrada que permet descobrir l’obra del pintor Salvador Dalí, un fet que, segons els portaveus de la Fundació, no passa els dies assolellats perquè el turisme opta per perdre’s per alguna platja de la Costa Brava. Les cafeteries que hi ha al costat del museu també confirmen que hi ha més moviment. S’haurà d’esperar, però, a finals de setembre, quan la Fundació Dalí faci balanç de la temporada d’estiu, per comprovar si el mal temps s’ha materialitzat en un augment de visitants. De moment el que sí que s’ha visualitzat és la bona resposta del turisme francès -que amb un 30% és el visitant majoritari del museu per motius de proximitat- i un descens dels russos.

stats