TURISME FESTES POLÈMIQUES

El nou turisme de borratxera a Barcelona: les ‘boat party’

Les festes en vaixells amb barra lliure d’alcohol inquieten l’Ajuntament i el sector de l’oci

Núria Martínez
21/07/2014
4 min

BarcelonaDues hores de música en alta mar, barra lliure de sangria i cervesa, i una polsera per poder entrar gratis a alguns locals de Barcelona. Tot, per 35 euros. Aquesta és l’oferta que es presenta a la web de les boat party que se celebren a la capital catalana des de l’any passat, però que aquest estiu han registrat el seu boom. El punt de trobada és la platja de la Nova Icària, i l’objectiu és emborratxar-se fins a afartar-se’n. Els promotors de la iniciativa no se n’amaguen, i a la pàgina web mostren a so de bombo i platerets què s’hi fa, en aquestes festes. A les imatges i als vídeos que difonen hi apareixen turistes visiblement beguts, disparant alcohol amb pistoles d’aigua, vomitant, o noies mostrant els pits.

Lluny de voler dissimular i buscant-se encara més enemics, un dels organitzadors de Booze Cruise Barcelona, Adam Brigante, va assegurar al Daily Mail que el que s’ofereix en aquestes festes és un servei “segur i proper, que ajuda els turistes a estar fora de perill dels lladres que hi ha a la ciutat”. De fet, Brigante, l’amo i senyor del crawl barceloní, va afegir que el que hauria de fer l’Ajuntament és preocupar-se més per aquest tema i no per joves “que volen passar-s’ho bé”. L’ARA s’ha posat en contacte amb la companyia diverses vegades per conèixer la seva versió i ha sigut impossible rebre’n resposta.

El control quan el vaixell és a port

Les boat party es troben en una espècie de buit legal que fa que el seu control depengui de diferents administracions. Quan el vaixell és a alta mar és competència de la Guàrdia Civil, però quan l’activitat es du a terme a terra -en el moment de les cues, quan reparteixen els fullets- i quan l’embarcació està amarrada és competència de la Guàrdia Urbana i dels Mossos d’Esquadra. El secretari general de la patronal de l’oci Fecasarm, Joaquim Boadas, denuncia que això genera “competència deslleial, perquè realitzen un tipus d’activitat similar a la seva però al mar, i per tant, no està regulada”. Boadas creu que mentre el sector de l’oci nocturn “necessita llicències a tots els nivells”, ells juguen amb “unes regles diferents”.El primer tinent d’alcalde i responsable de seguretat, Joaquim Forn, va explicar dijous a la Comissió de Seguretat i Mobilitat que l’Ajuntament rebutja “tota activitat que malmeti la conviència i la seguretat” i va considerar que les boat party tenen “més vocació de consumir begudes alcohòliques que de passeig”. Forn va explicar que tant Capitania Marítima com la Guàrdia Civil han realitzat diverses inspeccions i que aquests vaixells tenen tots els papers en regla. Així ho ha confirmat a l’ARA el capità del servei marítim de Barcelona, Cristóbal Prieto, que assegura que hi ha una especial sensibilitat perquè aquestes embarcacions compleixin la normativa.

Les boat party tenen tota la documentació en regla i compleixen tots els requisits pel que fa a l’estructura de l’embarcació i de la formació de la tripulació, segons Prieto. Respecte a l’activitat que realitzen a alta mar, el capità recorda que no hi ha cap “llei seca” i que, per tant, no és il·legal que els passatgers “beguin fins la sacietat si no molesten a tercers”. A més, defensa que compleixen estrictament les normes pel que fa al nombre de passatgers, però recorda que no tenen permís per banyar-se a alta mar ni fondejar”. Prieto també explica que la Guàrdia Urbana, els Mossos i la Guàrdia Civil estan en contacte per controlar aquestes activitats, i va recordar que, mentre el vaixell estigui amarrat, qui pot actuar és el cos municipal i l’autonòmic. “En aquests casos, entenc que estan legitimats, com a prolongació de terra, per fer inspeccions i fer complir les normatives municipals o autonòmiques”, afirma el capità del servei marítim. En aquest sentit es va expressar Forn durant la Comissió de Seguretat. Va explicar que la Guàrdia Urbana ha dut a terme diverses inspeccions a les embarcacions al moll. El primer tinent d’alcalde va subratllar que hi estan actuant el grup de platges, la unitat territorial de Ciutat Vella i la unitat de suport diürn de la Guàrdia Urbana. “Al control de cues no s’ha registrat cap infracció pel que fa a l’embarcació i la tripulació. Respecte al passatge, s’han aixecat dues actes de consum d’estupefaents per part de la tripulació”, va apuntar Forn.

El model turístic

L’Ajuntament assegura que exerceix un control sobre l’activitat. A l’última Comissió de Seguretat i Mobilitat, Forn va assegurar que el 13 de juliol el grup de platges de la Guàrdia Urbana va constatar que els tripulants d’un vaixell es banyava mentre estava fondejat, sense tenir l’habiltació per fer-ho. L’Ajuntament ha requerit a l’empresa que gestiona el Port Olímpic, Pobasa, que adopti les mesures que calguin perquè no es duguin a terme il·legalitats. Pobasa es va posar en contacte dimecres passat amb els amos d’aquestes embarcacions i els va comunicar que si no cessaven aquesta mena d’activitats els retirarien l’amarrador. Segons l’Ajuntament, els responsables dels vaixells estan disposats a desistir de fer aquestes activitats. El director del Port Olímpic, Joan Guitart, ha detallat a l’ARA que aquest tipus d’activitats no les veuen “amb bons ulls” i expressa que és un tipus de turisme “que no interessa”. El president de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVE), Martí Serrate, diu que cal definir quin ha de ser el model català de turisme i insta a pensar si aquestes activitats “no resten més que aporten”. Arran de les festes als vaixells, s’ha reobert el debat de fons sobre quin és el model de turisme que Barcelona predica. La fórmula del turisme de borratxera no ha desaparegut de la ciutat, simplement s’ha transformat.

stats