Dossier 13/01/2013

El dilema del TGV o el tren convencional

Dos punts de vista diferents dels usuaris del servei ferroviari

Ara
4 min
El David viu a Girona i va de dilluns a dijous a Barcelona per feina.

Barcelona1. TGV, UNA ALTERNATIVA RÀPIDA PERÒ LIMITADA

La inauguració aquesta setmana del nou traçat del TGV que uneix Barcelona amb les comarques gironines ofereix per primer cop als usuaris una alternativa al tren convencional de mitja distància entre Figueres, Girona i Barcelona. El trajecte en alta velocitat de Figueres a la capital catalana dura 53 minuts, i de Girona a Barcelona 37. Té 18 freqüències, nou d'anada i nou de tornada, i només s'atura a Girona i a l'estació de Sants de Barcelona. El primer tren de Figueres surt a les 6.55 hores del matí i l'últim de Barcelona cap a la capital de l'Alt Empordà està programat a les 20.50 hores del vespre.

L'alternativa del tren "Si apugen el preu del bitllet, tornaré a agafar el cotxe"

El David, un gironí de 28 anys, va de dilluns a dijous a Barcelona per motius laborals. El seu lloc de treball és a deu minuts caminant de l'estació de Sants. Fins ara hi acostumava anar en cotxe perquè troba que és una "vergonya" que Renfe cobri 10,50 euros per agafar un tren convencional que triga més d'una hora i mitja a cobrir el trajecte entre les dues ciutats. Dijous, però, va decidir provar el TGV. "És més còmode, el preu es pot dir que és assequible i només trigues 37 minuts", argumenta. Admet que encara ha de fer els càlculs per veure quin és l'abonament que li surt més rendible i alhora té seriosos dubtes que es mantinguin els preus fixats de sortida. "Si pugen, però, tinc clar que tornaré a agafar el cotxe", explica.

Més proximitat"Ara veig factible viure a Girona sense passar-me la vida al tren"

Rafa Gallego, un enginyer de 34 anys, fa el trajecte Barcelona-Girona-Barcelona entre tres i quatre cops a la setmana. El motiu és que a Girona hi té la seva xicota però ell viu i treballa a Barcelona en una empresa privada. A la tarda també fa classes a la Universitat Autònoma de Barcelona, a Bellaterra. "Fins ara era inviable plantejar-se venir a viure a Girona. Amb el TGV ho veig factible sense passar-me mitja vida al tren", assegura Gallego. Viu a prop de Sants i per Barcelona es mou en moto. L'únic inconvenient que hi veu són els horaris. "L'últim tren surt cap a Girona a les 20.50 hores i jo hi ha dies que plego de treballar a les 21.00 hores del vespre", diu. Pel que fa als preus, aquest enginyer creu que encara podrien ser una mica més competitius i que hi ha una falta d'abonaments per a l'usuari habitual. "El de deu trajectes l'has de gastar en vuit dies i amb el del tren convencional tens un període de tres mesos", detalla.

2. MITJA DISTÀNCIA, LA SOLUCIÓ DE SEMPRE REQUEREIX PACIÈNCIA

La línia del tren convencional de mitja distància entre Figueres, Girona i Barcelona és una de les més utilitzades a Catalunya. El trajecte de Girona a Barcelona dura uns 90 minuts i el recorregut de Figueres a la capital catalana s'allarga fins a dues hores. El servei té un total de 28 freqüències entre anada i tornada, que es reparteixen des de les 5.44 hores del matí fins a les 21.46 hores de la nit. El tren para a les estacions de Flaçà, Girona, Caldes de Malavella, Sils, Maçanet de la Selva, Sant Celoni i a les estacions del Clot, passeig de Gràcia i Sants de Barcelona.

Un trajecte llarg

"Cada dia em passo mésde quatre hores al tren"

Jordi Ribas té una trentena d'anys, és informàtic i treballa a Barcelona. Per arribar a la feina ha de fer cada dia una excursió de més de dues hores. Es lleva a les 5.45 hores del matí i va d'Avinyonet de Puigventós, on viu, fins a Figueres en cotxe. A les 6.45 hores agafa el tren de mitja distància fins a l'estació del Clot de Barcelona. Aquesta hora i 45 minuts que dura el trajecte l'aprofita per avançar feina amb l'ordinador portàtil. Un cop al Clot agafa la línia vermella i després fa transbord a la línia blava fins a l'estació de Congrés, on hi ha el seu lloc de treball. El periple acaba a les 8.50 hores. Al vespre, plega de la feina a quarts de set i arriba a casa a quarts de nou. "Cada dia em passo més de quatre hores al tren", explica. Davant d'aquesta situació, ho té clar: "Quan acabi l'abonament mensual, em passaré al TGV", assegura. El canvi li permetrà dormir una hora més i arribar a casa a una hora abans. Guanyar qualitat de vida, però, té un preu: fins ara pagava 181 euros al mes de tren i ara li costarà uns 300 euros.

La mateixa rutina"El TGV només és rendible per a la gent que viu a Figueres o a Girona"

Roger Borrell té 39 anys, és gerent d'una administració pública i viu a la localitat de Sils. A quarts de vuit del matí va caminant cap a l'estació, on agafa el tren aproximadament a les 7.30 hores. La seva destinació és l'estació de passeig de Gràcia de Barcelona, un trajecte que dura només una hora. "Continuaré amb aquest servei perquè el TGV només és rendible per a la gent que viu a Figueres o a Girona i que treballa a prop de l'estació de Sants", explica Borrell. Tot i així, aquest veí de Sils no entén com un tren que arriba a 160 quilòmetres per hora de velocitat necessita més d'una hora per arribar a Barcelona. "No hi ha cap mena d'interès empresarial per reduir el temps", assegura.

stats