El TGV, el nou revulsiu econòmic per a Catalunya
Després d'anys de retards, finalment dimecres Barcelona, Girona i Figueres quedaran connectades per l'alta velocitat. Les tres ciutats confien que la nova infraestructura sigui un revulsiu econòmic.
GIRONALa primera data que va fixar el ministeri de Foment va ser l'any 2004, després el 2006, la tercera opció era el 2008 i la realitat ha estat el 9 de gener del 2013. Aquest serà el dia en què circularà el primer tren de gran velocitat (TGV) entre Barcelona, Girona i Figueres. Els motius de tants retards són les picabaralles polítiques per decidir traçats -sobretot a Barcelona i Girona-, una execució d'obres plena de problemes i la crisi econòmica. L'alta velocitat, però, connectarà les dues demarcacions sense tots els deures fets. S'han d'acabar les obres de l'estació de La Sagrera de Barcelona i les de l'estació de Girona. Alhora s'ha d'enllestir l'homologació de la connexió entre Espanya i França que evitarà que el passatger que vulgui anar a París hagi de canviar de tren a Figueres, un fet que serà una realitat al mes d'abril.
¿Però quines repercussions tindrà per a Barcelona i Girona que estiguin connectades pel TGV? Segons el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, això dependrà dels plans estratègics que defineixin les diferents ciutats per on passa l'alta velocitat. "Aquests plans determinaran si es converteixen en ciutat dormitori o en un pol d'atracció, ja que la infraestructura per si sola no portarà empreses ni tampoc turisme", afirma.
L'Ajuntament de Barcelona té clar que el TGV pot suposar "un revulsiu" per a l'activitat econòmica. Ara bé, el tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, alerta que per ser més competitius cal "complementar el corredor mediterrani i la connexió amb França i Europa pel que fa a la sortida de mercaderies".
El consistori també recorda que a la ciutat queda pendent l'estació de La Sagrera. "És una peça fonamental, perquè va unida a una gran operació urbanística de transformació de la ciutat, que servirà per relligar els barris de mar i els de muntanya i crear una nova centralitat a l'àrea metropolitana", explica Vives. Precisament un estudi sobre les conseqüències econòmiques i territorials de la futura estació de La Sagrera elaborat per l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona reconeix que actualment la zona té poca "capacitat d'atracció" respecte altres districtes, ja que no disposa de grans equipaments. Tot i així, l'informe afegeix que la transformació que s'aconseguirà amb l'estació convertirà la zona en un espai idoni per a la localització de mitjanes i grans empreses, seus d'administracions públiques i equipaments sanitaris.
Potenciar el turisme
Pel que fa a l'Ajuntament de Girona, ja ha encarregat un estudi a l'Institut Cerdà en què s'analitzaran els factors que incidiran en l'obertura del TGV i que estarà acabat al febrer. A l'espera dels resultats, l'alcalde, Carles Puigdemont, té molt clar que els efectes del TGV a la ciutat seran "colossals", en part perquè l'estació és al centre, cosa que no passa ni a Lleida ni a Tarragona ni a Figueres. "Permetrà potenciar un dels principals atractius de Girona, que és l'alta qualitat de vida que té, i que és a només 37 minuts de la ciutat més important del sud d'Europa: Barcelona", explica. Puigdemont, però, és conscient que aquesta disminució de temps pot provocar un "efecte xuclador" de Barcelona sobre Girona. Per evitar-ho, l'ajuntament aposta per potenciar els elements singulars de la ciutat: l'actual clúster cultural, el turisme congressual i de fires, el parc científic i universitari i els esdeveniments turístics. De fet, tant l'Ajuntament com la Cambra de Comerç de Girona asseguren que un dels primers sectors que es beneficiarà de l'arribada del TGV és el congressual, que en els últims anys ha anat a l'alça tot i la crisi. "La pèrdua del vol Girona-Madrid el va perjudicar, ara el TGV l'incentivarà", afirma el president de la Cambra, Domènec Espadalé. Pel que fa a una possible implantació de noves empreses a la ciutat, Espadalé creu que serà una realitat a mitjà o llarg termini. Tot i així, la principal patronal gironina, la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG), ja està en contacte amb empreses interessades a instal·lar-se a Girona.
També és a mitjà termini que el sector immobiliari preveu notar els efectes de l'alta velocitat. El secretari del Gremi de Promotors i Constructors de Girona, Josep Donés, creu que petites o mitjanes indústries que ara són a l'àrea metropolitana de Barcelona poden ubicar-se a Girona, un fet que generarà ocupació i de retruc que aquests treballadors vinguin a viure a la ciutat. "No crec que pel simple fet de l'obertura del TGV la gent opti per residir a Girona", puntualitza.
On tot apunta que els beneficis seran més immediats és en el turisme i el comerç. El sector reconeix que el fet que el TGV arribi al centre de Girona és un efecte crida per a la gent. Ara bé, també alerta que seria un error esperar que el turisme vingui sol. Per això s'està treballant amb el consistori per impulsar campanyes de promoció a Madrid però també a les ciutats del sud de França.