El Parlament aprovarà abans de l'abril la llei de transparència
Barcelona.Els partits catalans treballen a ple rendiment per dotar-se d'una llei de transparència pròpia més ambiciosa que la de l'Estat. Gairebé cada divendres al matí els ponents de totes les formacions es reuneixen al Parlament per avançar en la concreció del redactat i, segons un dels seus impulsors, s'espera que hi hagi un acord inicial que superi el debat a la totalitat al novembre. A partir de llavors, la tramitació en comissió també es preveu ràpida, ja que els partits ja estan posant-se d'acord en l'actual ponència. Així doncs, Catalunya pot tenir aprovada la seva llei de transparència i bon govern durant el primer trimestre del 2014, segons alguns ponents.
La ponència de la llei es va constituir al febrer a proposta de tots els partits de la cambra i ja s'hi han negociat 50 dels prop de 80 articles de l'articulat. Queden encara per abordar aspectes relatius al bon govern i al règim sancionador, però fins ara hi ha entesa en el nucli de la norma, que suposa "un avenç importantíssim" i que serà "més ambiciosa que la llei espanyola", com destaquen els ponents consultats. A més, l'acord en general no presenta grans dificultats, excepte certes reticències del PP i C's, que en ocasions marquen certa distància o mostren un especial zel a no envair competències estatals.
Segons el que s'ha pactat, la llei permetrà conèixer "tot el recorregut de cada euro públic", de manera que es podran consultar al portal de transparència cadascuna de les despeses del sector públic, els ajuntaments, les subvencions i les ajudes. Els sous dels consells d'administració seran públics i, a diferència de la norma estatal, el silenci s'entendrà com a admissió de la petició d'informació quan calgui demanar-la. A més, un òrgan superior vetllarà perquè totes les administracions i entitats finançades de manera total o parcial amb diner públic ho hagin de complir. Tot i això, encara hi ha asprors per llimar. Cal decidir l'abast del registre de lobis, si s'han de publicar les agendes de tots els càrrecs electes i com facilitar als ajuntaments petits complir les obligacions de la norma, per exemple.