Ramon Caus: "Mentre la gent vegi estrany el cotxe elèctric, no canviarà de pensament"

Endollats Aquest cap de setmana Barcelona es convertirà en la capital mundial del vehicle elèctric amb la celebració de la tercera edició d'EXPOelèctric Fórmula-e. El seu director, Ramon Caus, preveu que tingui més de 10.000 visitants

Xavier Alegret
14/11/2013
4 min

Ramon Caus (Barcelona, 1977) va de bòlit aquests dies presentant la tercera edició d'EXPOelèctric Fórmula-e, que se celebra aquest cap de setmana a l'Arc del Triomf de Barcelona. Comptarà amb 30 expositors i els assistents, uns 10.000 segons les previsions de l'organització, podran veure i provar bicicletes, motos i cotxes elèctrics. Enguany el certamen s'ha traslladat del setembre al novembre per fer-lo coincidir amb l'EVS27, un fòrum de debat sobre el vehicle elèctric que se celebra a la fira de Gran Via del 18 al 20 d'aquest mes.

Quin és l'objectiu d'EXPOelèctric?

L'objectiu és acostar el vehicle elèctric al ciutadà amb una sèrie d'activitats. La primera és l'exposició per veure tot tipus de vehicles elèctrics, i el més important és que els podrà provar: hi ha quatre vehicles de cadascun dels nostres cinc patrocinadors, una desena de motos i una desena de bicicletes, que es podran provar en dos circuits. També farem els e-Col·loquis: ens hem formulat preguntes respecte al cotxe elèctric, que creiem que són les que es fa el ciutadà, com ara quins problemes té, quin cost té, com el carrego, quines dificultats em trobaré, etc. I respondrem a les preguntes mitjançant institucions, associacions, empreses i particulars que tenen un vehicle elèctric i han tingut aquests problemes.

També es farà una simulació d'una ciutat de cotxes elèctrics.

És una simulació que no s'ha fet mai fins ara, i té l'objectiu d'obtenir unes dades i poder-les extrapolar. Es faran mesures termogràfiques, acústiques i d'emissions simulant una ciutat elèctrica al 100%, i es compararan amb les d'un altre dia. Es tallarà el carrer Roger de Flor i se simularà el trànsit d'un dia normal però amb vehicles elèctrics: autobús, camió de la neteja, cotxes i motos. És evident que les partícules de contaminació pesants que són a terra en passar-hi els cotxes s'aixecaran igualment, i que si fa vent arribarà contaminació dels carrers del costat. Hem de veure si els resultats realment són significatius o no.

La penetració del cotxe elèctric és molt petita. Què li ha faltat per arribar a ser de masses?

Un punt molt important és l'econòmic: és més car que un cotxe normal, encara que després el puguis amortitzar. Per tant, per comprar-lo has d'estar mentalitzat i conscienciat. I en aquest país encara estem lluny d'això. Si t'ofereixen un cotxe de 30.000 euros per viure millor d'aquí 10 anys o te n'ofereixen un de 15.000 euros, gairebé tothom agafarem el de 15.000. I amb la situació econòmica que vivim, encara més. Les institucions hi podrien haver ajudat molt. Si no hi hagués hagut aquesta crisi, flotes de la Guàrdia Urbana, Mossos o ambulàncies, en algun cas que fan pocs quilòmetres al dia, podrien ser elèctrics. Així el ciutadà els veuria, ho viuria una mica i ja no els trobaria estranys. Mentrestant, és molt difícil fer canviar a la gent de pensament.

Què més pot fer l'administració?

S'ha fet un primer pas, amb el pla de l'Estat PIMA Aire, que ja subvenciona la compra de motos i bicicletes elèctriques. És un primer pas molt important, perquè començar per un cotxe és una mica començar la casa per la teulada. S'ha d'anar educant la gent a poc a poc, i això vol dir començar amb bicicletes, continuar amb motos i després amb cotxes. Qui fa quatre anys que va amb una moto elèctrica potser es plantejarà comprar un cotxe elèctric. Si pel mateix preu tens una moto elèctrica o una de gasolina, doncs realment és una opció a tenir en compte. Contaminaràs menys i gastaràs menys. I aquest és l'objectiu d'EXPOelèctric, que la gent sàpiga que el vehicle elèctric és una opció real.

Si es fan pocs quilòmetres és una opció, però si se'n fan molts, no tenen gaire autonomia.

Cert, però hi ha una solució, que pot fer més fàcil introduir-los, que és el range extended . És un cotxe elèctric que porta un petit generador, que genera electricitat a partir de benzina o de gasoil. Això permet anar a la gasolinera i omplir si fas un viatge llarg. Però alhora tens un vehicle elèctric i, com que saps que és més barat el consum de l'elèctric, intentaràs anar amb motor elèctric i consumir el mínim possible de benzina. A grans trets, per cada 5 euros de benzina te'n gastes 1 d'electricitat.

També cal molt més temps per carregar una bateria que per omplir un dipòsit de benzina.

Sí. Hi ha el sistema de càrrega ràpida, però només n'hi ha cinc punts a tot Catalunya. En càrrega normal es triguen unes set o vuit hores per carregar tota la bateria. El tema de les bateries és un repte. S'hi està treballant molt, però costa molt avançar. Jo sempre poso el mateix exemple: hem avançat molt amb els mòbils, però continuen durant un dia i es carreguen cada nit, i ens hi hem adaptat. Hem de ser conscients de les limitacions del cotxe elèctric i adaptar-nos-hi, però la veritat és que el cost de construir bateries amb materials nous s'eleva moltíssim si volem que pesin menys, durin més i carreguin en menys temps.

Volkswagen vol vendre 300.000 cotxes elèctrics el 2018. Quin creixement preveu a Catalunya?

En percentatge, potser serà alt, però en nombre de cotxes serà baix. Sí que augmentaran força les motos, i aquesta és la base. Per tenir xifres de vendes com les del nord d'Europa, s'ha de començar per aquí.

stats