Alguaire prova d'aixecar el vol
L'aeroport lleidatà compensa la falta de trànsit aeri amb altres negocis: l'últim, avions no tripulats
LleidaL'aeroport d'Alguaire, situat a 15 quilòmetres de la capital del Segrià, el primer promogut per la Generalitat i que va entrar en funcionament a principis de l'any 2010, pràcticament només opera els mesos d'estiu i durant la campanya d'hivern. El 20 de juliol van començar a enlairar-se des d'Alguaire dos avions: un amb destí a Maó i l'altre a Eivissa. El que hauria de ser un fet normal en un aeroport, l'enlairament i l'aterrament d'aeronaus -en plural-, a l'aeroport lleidatà és un fet més aviat esporàdic. I és que, fins al mes de juliol, Alguaire només comptava amb un únic vol regular a Palma. Aquesta situació es mantenia des del mes d'abril passat, quan el turoperador britànic Thomas Cook va deixar de portar esquiadors provinents de Manchester, Londres, Birmingham, Bristol i Belfast a l'aeròdrom del Segrià.
Ara fa unes setmanes que s'ha encetat la temporada estival i Alguaire ofereix tres destinacions, totes tres a les illes Balears, i a càrrec d'Air Nostrum, la companyia de vols regionals d'Iberia. Els vols que enllacen Alguaire amb Palma, Menorca i Eivissa s'enlairen i aterren els divendres i diumenges. Tot i aquesta situació, l'aeroport d'Alguaire aspira a ser una infraestructura operativa les quatre estacions de l'any. "Tenim contactes amb companyies aèries, però el mercat del low cost avui per avui està en crisi i Lleida no és la prioritat d'aquest tipus d'aerolínies", reconeix Ricard Font, secretari d'Infraestructures i Mobilitat del Govern.
Per aquest motiu, la Generalitat i la societat civil estan posant en marxa altres usos per a aquesta infraestructura. "De cara al 2014 l'important és consolidar el que ja tenim: els turoperadors de l'esquí a l'hivern i els vols comercials a les Balears a l'estiu, però també obrir noves vies perquè aquest aeroport sigui competitiu", afegeix Font. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat es refereix als nous projectes que s'estan engegant per a l'aeroport d'Alguaire. D'una banda, l'àrea d'estacionament d'avions amb capacitat per rebre una quinzena d'aeronaus tipus Boeing 737 o Airbus 320, les obres de la qual van començar al juliol a càrrec de l'empresa Air Hoster. De l'altra, una duana de mercaderies perquè l'aeroport lleidatà pugui dur a terme el transport aeri d'aliments i altres productes. Pel que fa a aquest últim projecte, els primers passos ja s'han iniciat, i el primer objectiu és la importació de components electrònics procedents de Dubai. Aquesta iniciativa l'assumeixen un grup d'empresaris locals (pendents de formalitzar un consorci) i, en una segona fase, preveu l'exportació de carn i fruita fresca a l'Àsia. Per aconseguir que aquest projecte sigui viable, però, falta l'establiment a Alguaire d'un punt d'inspecció fronterer (PIF), un tràmit que la subdelegació de la Generalitat a Lleida té previst iniciar de manera imminent amb el ministeri d'Hisenda.
Ús agrícola i extinció d'incendis
L'aeroport lleidatà també preveu acollir una seu per construir i provar avionetes sense tripulació, que es poden fer servir per a usos tan diversos com la vigilància de fronteres, la fumigació de terrenys agrícoles, l'extinció d'incendis, la fotografia aèria i l'elaboració de mapes. Aquest projecte, promogut per una empresa catalana -Singular Aircraft, de Cornellà de Llobregat-, ja està llest i està supeditat a l'homologació per part de la Unió Europea dels permisos de vol per a aquests avions amfibis teledirigits, que poden ser molt útils en operacions que puguin presentar risc per als pilots o que siguin costoses. Els aparells tenen una autonomia de vol de fins a 40 hores. Singular Aircraft té previst iniciar-ne la producció el 2014.