NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA

El model trilingüe arracona el valencià a un pla secundari

El govern de Fabra defensa que el decret de plurilingüisme servirà perquè els alumnes aprenguin tres llengües. L'oposició, però, diu que la normalització del valencià perilla si no té més pes que el castellà.

El portaveu del govern valencià, José Ciscar, i la consellera d'Educació, M. José Catalá.
Roger Tugas
04/08/2012
2 min

BARCELONAL'objectiu oficial del decret de plurilingüisme que va aprovar ahir la Generalitat Valenciana és que "tots els estudiants de la Comunitat [sic] puguin parlar, entendre i escriure en castellà, valencià i anglès en acabar la seva escolarització per afrontar un futur laboral competitiu i plurilingüe". Tot i això, la seva aplicació no serà innòcua respecte de la situació del valencià, tal com va alertar l'oposició i diverses entitats i sindicats.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El model preveu dues línies, la plurilingüe en valencià (PPEV) i la plurilingüe en castellà (PPEC). Deixant de banda les matèries de llengua, el valencià (PPEV) o el castellà (PPEC) serà la llengua vehicular en totes les assignatures tret de dues: una que es farà en castellà (PPEV) o valencià (PPEC) i una altra que es farà en anglès. El curs vinent ja hi haurà 45.000 alumnes d'educació infantil que s'hi acolliran, tot i que el model no estarà establert en tot el currículum fins al 2020.

En vista de l'aprovació d'aquest model, Escola Valenciana va alertar que els experts sostenen que "del monolingüisme no es pot passar al plurilingüisme" i per aspirar a una educació trilingüe "cal partir del fet que el castellà és la llengua majoritària, el valencià la minoritzada i l'anglès, encara avui, una llengua estrangera". Aquesta entitat i 35 més de representatives de la comunitat educativa van defensar esmenes al decret per "vehicular l'ensenyament de la totalitat o major part de les matèries curriculars en valencià i incloure-hi un percentatge que augmenti de manera progressiva en anglès". Segons defensen, la línia PPEC no garanteix un coneixement suficient del valencià a causa de la seva situació social i, per tant, el trilingüisme només és real a través de la línia PPEV, en valencià, un argument compartit pels partits d'esquerres a l'oposició.

La Generalitat afirma que ha actuat amb "el màxim consens i el diàleg", però Escola Valenciana replica que no se li ha acceptat cap de les sis esmenes que va proposar juntament amb les 35 entitats més. Reclamaven també que no s'eliminés el programa d'immersió lingüística, l'eina per garantir el bilingüisme entre l'alumnat no valencianoparlant. És per això que ja s'han anunciat mobilitzacions al setembre.

Tanmateix, el curs vinent ja serà vigent el model, que el govern vol que permeti assolir les 2.000 hores lectives en anglès durant l'educació obligatòria. Obre la porta també a introduir-hi un quart idioma, com el francès, l'alemany i l'italià.

stats