ONZE DE SETEMBRE

Recta final per omplir la Via Catalana

Dur manifestants a l'Ebre és el repte d'una mobilització amb desenes d'assajos i rèpliques en 83 països

Oriol March
25/08/2013
2 min

BarcelonaEl camí de la Via Catalana cap a la Independència encara la recta final. L'última xifra d'inscrits és de 350.000 -gens menyspreable-, però els organitzadors no paren de repetir que encara els en calen més. A hores d'ara, un 75% dels 778 trams de la cadena humana estan coberts, de manera que a una quarta part de les etapes encara hi ha places disponibles. "Però això no és com una manifestació, en què si falta algú es troba poc a faltar. Aquí s'han de tapar tots els forats", insisteixen a l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), que té assenyalades les Terres de l'Ebre en vermell al mapa. De fet, diversos activistes apuntats en trams del nord o centrals ja han canviat la seva ubicació per un de meridional. Encara s'hi han d'inscriure unes 40.000 persones per tal que aquestes comarques, poc poblades, no registrin una baixa participació quan es posi en marxa la Via.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Del 10% de trams que, segons el mapa digital facilitat a la web de l'ANC, estan encara amb afluència baixa, la gran majoria són al sud del Principat. Això obliga els organitzadors a pensar solucions imaginatives per desplaçar inscrits de tot Catalunya a les Terres de l'Ebre per tal que omplin els 80 trams que no arrenquen. A més de contractar autobusos i de mirar trens, membres de l'Assemblea a l'Ebre ja tenen pensat organitzar paelles multitudinàries per atreure personal. "No ens podem permetre que hi hagi buits. L'organització ha de quedar perfecta", admeten al secretariat nacional, que es va reunir ahir a Àreu (Pallars Sobirà).

Més autobusos que el 2012

Un dels grans cavalls de batalla per a la perfecta sincronització de la cadena és que tothom estigui al lloc adequat en el moment adequat. Això obliga a contractar, com a mínim, tants autobusos com el 2012. De moment, són les seccions comarcals les encarregades de contractar els vehicles, però a partir de dilluns ja es començarà a centralitzar des del comandament nacional de l'ANC. "Per a la manifestació de l'any passat es van necessitar més de 1.200 autobusos, i aquest any no pot ser menys", asseguren a l'entitat, que expliquen la necessitat de tenir vehicles llançadora cap a l'Ebre.

En tot cas, el ritme de contractació d'autobusos ja podria superar el de l'any passat. A Osona se'n van llogar 150 el 2012, i aquest any se superaran els 200, segons l'organització. Un altre exemple és a les Garrigues, on ja s'han contractat 20 autobusos pels 11 necessaris l'any passat.

Mentre no arriba la Diada, els organitzadors miren amb lupa les cadenes humanes de prova que s'estan fent els últims dies, moltes de les quals aquest cap de setmana i en diferents formats. Ahir se'n van fer d'urbanes a Girona i altres poblacions, una a la Pica d'Estats o una de submarina a la platja de Mataró. Altres van unir el País Valencià i Catalunya esborrant la frontera del Sénia, o Calaceit, al Matarranya, i Caseres, a la Terra Alta, contra el LAPAO. Al llarg d'aquest cap de setmana se'n faran vint.

També ahir va ser el torn de quatre de les 83 cadenes repartides per tot el món: Houston i Boulder (EUA), Montevideo (Uruguai) i Buenos Aires (Argentina) van mobilitzar-se. Avui tocarà a Berlín, Toronto, Los Angeles i São Paulo. La Via Catalana s'exhibeix al món mentre espera omplir les Terres de l'Ebre i ser una rèplica de l'èxit de la manifestació de l'any passat i empènyer per l'estat propi.

stats