Marta Alonso: "En el món 2.0 s'avança tan de pressa que ni tan sols Google té la vida assegurada"

Marta Alonso, responsable digital a la seu barcelonina d'Edelman -primera empresa de relacions públiques del món-, és també ideòloga del moviment igers

Oriol March
30/08/2013
3 min

Marta Alonso (Barcelona, 1986) va penjar la seva primera foto a Instagram durant un sopar. Havia entrat a la xarxa social fotogràfica per excel·lència poc després que aparegués, a finals del 2010, quan encara no havia esclatat el boom. "Ja abans de fer la meva primera entrada a Instagram ja vaig veure que era una eina brutal de màrqueting i que era una potencial xarxa social d'emocions", assegura. Responsable digital a la seu barcelonina d'Edelman -primera empresa de relacions públiques del món-, és també ideòloga del moviment igers , que va començar a Barcelona i que ara ja aglutina 350 ciutats d'arreu del món.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Twitter et fa creure que ets enginyós, Facebook que tens amics i Instagram que ets un bon fotògraf, diuen.

Una de les principals virtuts d'Instagram és que democratitza la fotografia. El que més m'ha sorprès és trobar gent que en cap moment de la seva vida s'hauria plantejat agafar una càmera de fotos i que aquesta eina els fa veure que tenen un talent. N'hi ha que fins i tot han pogut protagonitzar exposicions.

Existeix un esclat del que anomenem social media .

Hi ha una nova via de comunicació, que són els mitjans socials. Els professionals que ens dediquem a això ajudem les marques a entendre aquesta nova comunicació bidireccional i a aprofitar l'oportunitat d'escoltar els seus usuaris per primera vegada.

Ara les empreses ja deuen haver entès que, sense tenir en compte això, estan perdudes.

Abans les marques impactaven sense saber el feeling del consumidor. Ara estem davant d'un moment de transformació: les xarxes socials no són una moda, no són una tendència puntual.

Per què?

Suposen una transformació que no només afecta la comunicació, sinó també les institucions, i que va encaminada cap al món digital. Han canviat les maneres de comunicar-se, els nostres hàbits i la nostra manera d'interactuar amb les persones.

Quins beneficis tangibles obtenen les marques que fan una bona gestió de les xarxes socials?

Els mitjans socials fan que els missatges arribin a més gent per uns costos més baixos que en mitjans tradicionals. Posem com a exemple la Catalunya Experience, un projecte de l'Agència Catalana de Turisme. Vam voler portar 10 instagramers reputats d'arreu del món perquè fessin d'ambaixadors de Catalunya. Gràcies a la seva experiència, reflectida a Instagram, vam tenir 20 milions d'impactes a la xarxa. Aquests impactes, en mitjans tradicionals, tindrien un cost incalculable.

Quines són les empreses que consideres que gestionen millor les eines de comunicació social?

A escala mundial, Starbucks sempre va al capdavant. Quan es llança una nova plataforma, les marques esperen molt la reacció dels grans players publicitaris. Si veuen que l'eina es consolida, fan el pas. Starbucks, quan ho té clar, tira milles, i ho fa molt bé, amb solidesa. Hi ha experiències que han sigut pioneres, com la retransmissió que va fer el Barça d'un partit a través d'Instagram, o la presentació d'un cotxe Ford per mitjà d'aquesta xarxa social.

La comunicació 2.0 és una bombolla que esclatarà?

No crec que estiguem parlant d'una bombolla, de debò. Sí que és veritat que la valoració de les empreses tecnològiques, que ara és de molts milions de dòlars, es pot arribar a estabilitzar. També s'ha de recordar que hi ha empreses que cauen pel camí. Ni tan sols Google té la vida assegurada. Aquest món avança tan ràpid que qui sap si d'aquí cinc anys hi haurà Facebook.

Com es construeix un bon perfil 2.0?

No crec en les receptes màgiques. Quan parlo amb les marques i les assessoro, m'agrada ser transparent i sincera. Primer de tot, s'ha de valorar si té sentit estar present en una determinada xarxa. No tothom ha de ser a Instagram, per exemple: només hi has d'entrar si tens alguna cosa a dir. Es necessita una estratègia, explicar els valors de la marca amb imatges, mostrar-te transparent, humà. Emocionar, en definitiva. Això s'anomena storytelling visual.

I precisament d'això es tractava la campanya #totsambelpresident, centrada en la campanya d'Artur Mas en les últimes eleccions catalanes.

Estem poc acostumats a veure un candidat amb una actitud pròxima, humana i fràgil. Està molt bé que es pugui veure un polític que es cansa, que està angoixat, seriós, que té por... Vam posar una persona a l'ombra del president i ens van donar accés a tot arreu. Volíem que el contingut fos exclusiu per a Instagram, i el resultat va ser de molta qualitat. Al final ens va acabar instagramejant ell a nosaltres!

stats